تصورداشته باشیدکه شــما یک کمپیــن تبلیغاتى برپاکرده اید.پس ازصرف هزینه و زمان زیاد،حال تصمیم گرفته ایدکه نتایج این کمپین رابررسى کنید.معمولابراى اینکار،گروهى ازافرادکنار هم جمع میشوند؛ گروهى ازافرادىکه وظیفه تحلیل اطلاعات رابه عهده دارند و کسانیکه بایدبراساس آن تصمیم گیریهاى آتى را انجام دهند.حال ممکن است عده اى بر اساس تحلیلهاى انجام شده براین باور باشند که کمپین یک موفقیت کامل بوده باشد،اما در عین حال عده اى دیگرهستندکه اعتقاد دارند این کمپین موفقیتى نسبى داشته است.شاید درنگاه اول هردوى این دو تحلیلها یکسان بنظربرسند،اما گاهى دردنیاى بازاریابى، کمپین تبلیغاتى آنقدر مهم وحساس اســت که باید ریزترین جزئیــات را درنظر داشته باشید.
تشخیص موفق بودن یک کمپین تبلیغاتی چیست؟
پیش ازهر چیزباید دانست که هیچ روش خاص ودیکته شــده اى براى اینکار وجود نخواهد داشت.به همین دلیل ماقصد داربم که این سوال راازافرادخبره در زمینه بازاریابى بپرسیم.کسانیکه هریک ممکن است یک آژانس تبلیغات و بازاریابى داشته باشند.هریک از این افراد،درحــوزه کارى خودکاملا موفق هســتند.ما ازآنها پرســیدیم که چطور میزان موفقیت یک کمپین را ارزیابى کردند.جالب است بدانیدکه هر یک ازآنها پاســخ متفاوتى به این سوال دادند.مانیزاین پاسخ ها را گردآورى کردیم ونتیجه گیرى را به خودتان مى سپاریم.
زمینه کاربرخود را تعریف کنید.
طبق نظرهیــدى کوهن،بایــد ابتداهدف،مخاطب وزمینه کاربر خود راپیش ازشــروع هرکمپینى تعریف کنیم.براساس این متغیرها مىتوان موفقیت یاعدم موفقیت یک کمپین را ارزیابى کنیم.هیدى بیشتر متغیرهایى راترجیح دادکه بــافروش،ســودآورى وافزایش مشترى در ارتباط هستند.
به اهداف خود فکرکنیدو سپس ابزار مناسب آن رابیابید.
جف سوئر براین باوراست که پیش ازهرچیز بایداهداف خودرامشخص نمایید.اول ازهمه بایدبدانید که به چــه منظورى کمپین خود را راه اندازى مىکنیــد.اصلا انتظار دیدن چه نتایجى را ازکمپین خود دارید؟ زمانىکه شما اهداف خود را مشخص کنید،راحت تر میتوانید میزان دســتیابى به آنها را ارزیابى نمایید. پس ازآنکه اهداف تان مشــخص شد،میتوانید ازساده ترین ابزارها نیزبراى ارزیابى دستیابى به آنها استفاده نمایید.
اهداف مشخصى براى خود قراردهید.
وازفرآیند رسیدن به آن لذت ببریدلیلاک بولاک مى گوید: «مــن براى کمپین تبلیغاتى خود اهداف مشخصى قرار دادم و وقتیکه کمپین به پایان رسید،برهمان اساس آن را ارزیابى کردم.قسمت موردعلاقه من، فرآیند دستیابى به این اهداف است. من زمانىکه از ابزارهاى تحلیلى استفاده مىنماییم،واقعا لذت میبرم.»
میزان مشارکت را درنظر داشته باشید.
ازنظر آردات آلبه، مهمترین روش براى سنجش میزان موفقیت دریــک کمپین،اندازه گیرى مشارکت مخاطبان است.بایدببینیدکه چه میزان ازکاربرانتان درکمپین شما مشارکت داشته اند؟اصلامحتواى شماچقدر دیده شده است؟یااینکه این محتوا چقدرباعث شده تامشتریان اقدام به خرید نمایند؟
درآمد فروش رااندازه گیری کنید.
ازنظرکوین توماس،براى ســنجش موفقیت یک کمپین،مىتوان بــه اندازه گیرى درآمدفروش مستقیم خود اکتفا کرد.درآمدزایى را مىتوان دومین فاکتور مهم براى موفقیت یک کمپانى دانست. شما براى اندازه گیرى موفقیت کمپین خود،میتوانید میزان هزینه اى را که براى راه اندازى کمپیــن پرداخت کرده اید،با مقدارى کــه به خاطر این کمپین به دســت آورده اید، مقایســه کنید. با این کار به راحتى مى توانید متوجه موفقیت کمپین خود شوید، امــا گاهى درآمد فروش به صورت مســتقیم نیست و نمى توان آن را اندازه گرفت. در چنین مواقعى، باید تیم فروش با طراحى یک ســرى پرسشنامه، میزان فروش و آیدى شرکت از این کمپین را بسنجند.
موثربودن کمپیــن خودرا در مراحل مختلف بسنجید.
کاترین آراگون در پاســخ به ســوال ما چنین جــواب داد که «من تاثیر کمپیــن خود را در مراحــل مختلفى مى ســنجم». او در مراحل مختلف اجراى کمپین، موفقیت کمپین و تاثیر آن را بر مخاطب مى سنجد. سپس در مرحله آخر، یک جمع بندى انجام مى دهد تا ببیند که کمپین او موثر بوده یا نه.
شما تنهابه یک معیار نیاز دارید.
پائول پوتراتز، موســس و مالــک یک آژانس بازاریابى و تبلیغات دیجیتال، بر این باور است که شما براى سنجیدن موفقیت کمپین خود، تنها به یک معیار نیــاز دارید. اگر با معیارهاى مختلف بخواهید میزان موفقیت یک کمپین را بسنجید، قطعا پاسخ هاى متفاوتى نیز دریافت خواهید کرد. پس در نتیجه براى یک ارزیابى دقیق و مناسب، تنها به یک معیار نیاز دارید. امیدواریم توانسته باشید، پاسخ سوال راههای تشخیص موفق یا ناموفق بودن یک کمپین تبلیغاتی چیست؟ را بدست آورده باشید.