تبلیغات کلیکی چیست؟

درسال ۱۹۹۶(میلادی) درنرم‌افزاری به نام Planet Oasis ازاین مدل پرداخت، برای کلیک‌ هایی که شرکتها دردایرکتوری نرم‌افزار دریافت میکردند استفاده می شد. اولاشرکتها کمی محتاطانه بااین مدل برخورد کردنداما در پایان ۱۹۹۷(میلادی) بیش از۴۰۰ برندمشهور ازاین مدل استقبال کردند.
گوگل دردسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات موتورهای جستجوگر خودرا شروع کرد و دراکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلیغاتی خودرا بانام تجاری Google AdWords به بازار ارائه داد. اماتاسال ۲۰۰۲ که مدل پرداخت به ازای کلیک معرفی شد همچنان ازمدل پرداخت به ازای تعدادنمایش استفاده میکرد. جدیدا۹۶ درصددرآمد شرکت گوگل از تبلیغات بهره مند می شود.

امروزه باگسترش روز افزون کسب‌ وکارهای آنلاین و استفاده بیشتر مردم از اینترنت در زندگی روزمره ی خودشان ،راه و روشهای تبلیغاتی سنتی و قدیمی نیز کم کم جای خودرا به تبلیغات آنلاین ودیجیتالی داده اند. تبلیغاتی که برای کاربران بسیار زیادی نمایش داده میشود که روزانه درحال وب گردی و گشتن در دنیای وب هستند و با استفاده درست شما از تبلیغات می توانند به کاربران وب سایت شما ویا مشتری وفادار یرای شما باشند. در راستای همین مطلب تبلیغات کلیکی نیز روش رایجی و پرکاربرد در میان بسیاری از روشهای گوناگون تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است که با استفاده‌ی درست و کاربردی به پیشرفت هرچه سریعتر ورشد بیشتر کسب وکار شماکمک کند. دراین مقاله قصد داریم در مورد تبلیغات کلیکی چیست  وکاربردهای آن و همچنین برای افزایش تأثیر آن از چه نکاتی استفاده کنیم.

PPC یاپرداخت به‌ازای کلیک (Pay Per Click) یک مزایده برای جستجو است که درآن می توانید آگهی مد نظر خودرا بارگذاری کنید وبرای کلمات کلیدی گوناگون برای آن آگهی پیشنهادقیمت دهید. آگهی مورد نظر شما در ابندا و انتهای نتایج جستجوی که برای آن پولی پرداخت نشده است ، نمایش داده میشود. پیشنهادهای که قیمت بالاتری دارند، شانس بیشتری برای رسیدن به جایگاه اول رادارند. دراین نوع تبلیغات، موتورهای جستجوگر تنها مواقعی که کاربر روی آگهی شما کلیک میکند، مبلغی را ازشما دریافت میکند.

آگهی های موجود در مزایده جایگاه های خاص خود را دارند که به فروش می رسند. شما برای هر کلیکی که میخواهید روی آگهی تان انجام شود بالاترین قیمت را پیشنهاد دهید. شما اگر بالاترین قیمت  را بپردازید،قطعا شانس رتبه شماره یک را در نتایج حمایت‌ شده یا پولی به‌دست  می آورید. البته دقت داشته باشید که گفتیم شانس آن راخواهیدداشت. چون که زیرا موارد دیگری هم وجوددارد که به آن امتیاز کیفیت (quality score) گفته میشود وبر رتبه‌بندی آگهی شما تأثیر بسزایی دارد.

اگر کاربری روی تبلیغات کلیکی شما کلیک نماید، و وارد صفحه‌ای از وب سایت شما می‌ شودکه در آگهی خود به آن لینک داده‌اید. همچنین شماباید مبلغی رابه ارائه‌ دهنده‌ی خدمات تبلیغات کلیکی خود بپردازید. البته بابد گفت که این مبلغ بیش ترازمقداری که پیشنهادداده‌اید، نخواهد بود. برای مثال اگرمبلغ حداکثریک دلار و۵۰ سنت رابرای واژه‌ی کلیدی «ویجت» پیشنهادداده باشید واین رقم بیشترین پیشنهاد درمزایده باشد، احتمالادرفهرست نمایش‌ داده‌ شده درجایگاه اول قرارخواهیدگرفت. اگر هزارنفر روی تبلیغات کلیکی شماکلیک کنند، موتورهای جستجوگر یاسرویس ارائه‌دهنده‌ی خدمات تبلیغات کلیکی، حداکثر مبلغ ۱۵۰دلار راازشما خواهند گرفت .

معمولا موتورهای جستجوگر  مواردی را برای ارائه به وب سایت ها برای بازاریابی اینترنتی و تبلیغات به نام “تبلیغات کلیکی” دارند. تعداد زیادی از موتورهای جستجوگر بزرگ اینگونه خدمات راارائه میکنند. تبلیغ کنندگان، تبلیغات کوچک خودرا درصفحه ی نتیجه های موتورهای جستجوگر براساس عبارت ها  و کلمه های کلیدی  منحصر به فرد قرار میدهند. اگر چه شما برای وب سایت خود برای قرارگرفتن این تبلیغات هزینه ای پرداخت نمیکنید، اما موتورهای جستجوگر بعنوان هزینه تبلیغات وب سایت به ازای هرکلیک برروی تبلیغات شمامبلغ دریافت می کند . به همین خاطرنام این خدمات را “تبلیغات کلیکی” نامیده اند. دقت داشته باشید که این روش باروش های رایگان دیگر مثل بهینه سازی موتورهای جستجوگر که برگرفته ازدیگر روش های تبلیغات است، فرق دارد.

حال با این توضیحات گفته شد این روش “تبلیغات کلیکی” چگونه عمل میکند؛ آن هم زمانی که  کاربری در موتورهای جستجوگر سوالی بپرسد، مانند”چگونه…….کار میکند؟” ویا ” چگونه میتوانم……. راانجام دهم؟” به هرحال اگرعبارت مدنظر درسوال های مطرح شده، مشابه کلمات کلیدی ویاعبارتهای کلیدی موجود در وب سایت شما بود، تبلیغات شمانمایان خواهدشد. درخواست تبلیغات خودرا برای رسیدگی بایدعنوان نموده تااعمال شود وپس از آن هزینه تبلیغات شما به ازای هر کلیک توسط موتورهای جستجو برای شما ارسال خواهد شد.

 

اگر تبلیغات وب سایت شما مورد توجه بسیاری از کاربران قرار نگرفت و کاربران زیادی برروی وب سایت ما کلیک نکردند، دراینصورت پولی پرداخت نخواهیدکرد. فراموش نکنید که اگر برروی آگهی وب سایت شما کلیک شود، اما محتوای شمامورد توجه کاربران قرارنگیرد، دراین موقع قطعا بایدهزینه های آن رابه ازای هر کلیک به موتورهای جستجوگر پرداخت کنید. بنابراین خیلی اهمیت داردکه بین کلمات کلیدی ارتباطی وجود داشته باشد که از این ارتباط ارزشمند برای تبلیغات بااهداف کاربران خودمطمئن شوید.

در صورتیکه این روش تبلیغاتی راحت ودر دسترس بنظر میرسد، اما درحقیقت یکی ازبیشترین ترس های کم تجربه ها در کار تبلیغات میباشد. پس اگرشما دقیقاً متوجه نیستیدکه الان درحال انجام چه کاری هستید، بنابراین درنهایت به زودی تمام بودجه خود را برای تبلیغات در نظر گرفته اید ازدست خواهیدداد. از طرف دیگر اگر بتوانید این روش را به درست و صحیح انجام دهید ارزش این کارمیتواند برای وب سایت شما بسیار با اهمیت باشد. این مطلب بسیار اهمیت دارد که تنظیمات وب سایت شما درست بعدازسعی وتلاش شماجهت تبلیغات و یا اینکه حتی قبل ازدرنظر گرفتن تبلیغات کلیکی چگونه بوده است.

توصیه ما به شما عزیزان این است که هرگز نباید ازطرحهای تبلیغاتی پرتکرار در شرکتها (به غیر از اینکه با برند تجاری جدید خود) استفاده کنید.به این خاطر ممکن است که بقیه ی افرادبه  اینصورت عمل کنند. شما درحقیقتت نیازبه تنظیمات وراه اندازی صفحه ای با برند تجاری خود هستید، اول باید نوشته ها ودیگر محتواهای خودرا ارسال کنید. مطمئن شوید که امنیت این صفحه های را به خوبی ودرست انجام داده اید وبعد ازآن سعی کنید که وارداین بخش شوید.

تصورکنید که شما اکنون درموقعیت انجام تبلیغات کلیکی هستید ومیخواهید ادامه دهید وجلو روید؛ چگونه اینکار راانجام میدهید؟ روش پرداخت شماچگونه است؟ پیشنهادشما چه خواهد بود، اساسا بهترین پیشنهاد شما که موجب بالاتررفتن جایگاه قرارگیری تبلیغات درصفحات موتورهای جستجوگر میشود.

این مبحث فراتراز یک توضیح کوتاه و راحت است، پس حتما دراین زمینه بیشتر مطالعه کنید تاکاملاً متوجه چگونگی انتخاب ویاایجاد یک کمپین مناسب شوید.

بطورمعمول دراینکار قیمتهای پیشنهادی بجای دلار، سنت میباشد اماهنوز هم میتوانیدکارهای گران تبلیغاتی انجام دهید مگراین که کنترل درستی درآن موردداشته باشید.

مانندبسیاری از موارددیگر، شما درابتدای کار بایدخودتان آموزش ببینید. احتمالاً تابحال به این نتیجه رسیده اید که اگر مایل باشیدکه تبلیغات شما موفقیت آمیز باشد، “تبلیغات کلیکی” نیازبه مطالعه وبررسی های جدی داشته و البته هم چنین نیازبه صبر و حوصله بسیار زیادی دارد. همانگونه که هرکار دیگری نیازبه بررسی دارد.

بله، تبلیغات کلیکی منبع اصلی فروش محصولات ویاخدمات دراینترنت می باشد وباید درکمپین تبلیغاتی خوداز این متد استفاده کنید. تنها فقط قبل از اینکه شروع چه کاری میخواهیدانجام دهیدمطمئن شوید وبدانید که بازی باچه افرادی وچه چیزی راآغاز کرده اید.

 

بالا بردن تعداد کلیک ها با استفاده از وب سایت تبلیغاتی کلیکی

استراتژیهای متفاوتی برای افزایش تعداد کلیک تبلیغاتی وجوددارد. کمپین هارا میتوان متناسب بابازار، صنعت وکاربران هدف حتی قبل ازبرنامه ریزی رسانه ای تنظیم کرد. ازطریق تقسیم بندی، کلمات کلیدی مرتبط ومحیط های جالب برای هم کاری مانند جستجوی پولی وکمپین های نمایش وب سایت ها ووبلاگهای کاملاًمناسب را میتوان ایجادکرد. پیام تبلیغاتی خودباید باگروه هدف ومحیطی که درآن تبلیغ میشود سازگارباشد.

البته تبلیغ کنندگان هم چنین بایدبدانند که کاربر باکلیک برروی تبلیغات درچه مرحله ای از بازاریابی قراردارد. نیازی نیست که کاربران درهر کمپین آماده خریدباشند، به همین خاطر دراین مورد، لزوماًاز عبارت کلیدی معامله ای استفاده نمیشود. برخی اوقات هدف درقالب یک رکورد برتراست. بنابراین، لازم است که برای بعضی ازهدف های کمپین های تبلیغاتی، عبارت کلیدی غیررسمی گفت وگو راپوشش دهیم. بازاریابی تولید محتوا میتوانداز این کمپین تبلیغاتی پشتیبانی کند. صفحه های بازشونده مفید بامحتوای مفید و کاربردی میتوانند مقصد پرش بنرهای تبلیغاتی باشند.

علاوه براین، تغییرات گرافیکی آگهی ها، طرح بندی متن، وهم چنین میتوانید با مقایسه عنوان های مختلف باآگهی تاثیرگذاری تبلیغات را بهبود ببخشید. مشوق ها، بلد کردن عبارت، توصیه های مشتریان و تخفیفات نیز امکان دارد که نرخ کلیک تبلیغ راافزایش یابد.

فواید تبلیغات کلیکی

بالا بردن سرعت و جذب کاربران

تبلیغات کلیکی با سرعت زیادتری نسبت به بسیاری از راه های بازاریابی کاربران را به خود جذب میکند. برای مثال، سئو وب سایت یک صفحه ای حداقل یکی دوهفته طول میکشد تانتیجه اش مشخص و موجب جذب کاربران شود. اما تبلیغات اینترنتی  به ویژه تبلیغات کلیکی با سرغت بالاتری عمل می کنند و کاربران را به  وب سایت شما و صفحه وب سایت شما هدایت می کنند.

تبلیغات مفید و ارزشمند

همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم تبلیغات کلیکی بصورت هوشمندطرح ریزی میشوند. ازاین روشما میتوانید برای وب سایت خود تبلیغاتی هدفمند راپایه گذاری کنید. البته نیز میتوانید تعیین کنیدکه چه دسته از افراد باچه رده سنی، ودرچه موقع زمانی ازشبانه روز، تبلیغات شما را مشاهده کنند. همچنین نیز شما میتوانید کاربران دسته بندی شده خودرا برمبنای موقعیت جغرافیایی مشخص نمایید. یافقط بر مبنای سرچ خود را یک عبارت کلیدی منحصر به فرد شما راپیدا کنند.

یک سیستم با قابلیت بررسی

تبلیغات کلیکی آمار دقیق و درستی از نتایج عملکرد کاربران به شما گزارش می دهد. این آمار هم قابل تحلیل وبررسی هستند و هم شما میتوانید براساس آن روش بازاریابی تبلیغاتی خود یا عملکرد وب سایت خودرا بهینه کنید. ابزارها ونرم افزارهایی مختلف مانند گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) قالبیت تحلیل آماری رابه شما ارائه میدهند تابتوانید بااستفاده ازآن نتیجه هایی حاصل از تبلیغاتی که انجام داده اید رابه دقت چک و ارزیابی کنید.

قابلیت آموزش

یکی دیگر از دلایل بااهمبت بودن و ارزشمند شدن تبلیغات کلیکی، قابلیت یادگیری آن است. تعداد زیادی ازکارشناسان فعال در گروه های مختلف بازاریابی، اعتقاد دارند تبلیغات کلیکی نسبت به سایرروش های بازاریابی به تجربه های ودانش بازاریابی آن هاافزوده شده است.

برندینگ

یکی ازمزایای دیگر تبلیغات کلیکی،افزایش و بهره مندی از برندسازی است. حتی اگر بسیاری ازمخاطبان وب سایت میزبان، برروی تبلیغ شماکلیک نکنند، اما آن راخواهند دید .و در جایی در ذهن آن ها به یاد  خواهدماند. وهمین یاعث تداوم اجرای تبلیغ روند برندسازی را محکم تر خواهدکرد.

ارزیابی و بررسی کردن سود

در تبلیغات کلیکی محاسبه سودنسبت به کل هزینه ای که انجام داده اید بسیار آسان است. به دلیل اینکه این نوع تبلیغات بسیارهوشمند طرح ریزی شده اند. شما براحتی میتوانید مشخص نماییدکه به ازای هر کلیک چه قدرهزینه کرده‌اید وچه قدرسود کسب کرده اید. وهم چنین می توانید تعیین کنید که کلیک‌ ها باچه نرخی به مشتری نهایی تبدیل شوند.

تااین جا درمورد مزایای تبلیغات کلیکی صحبت کردیم، بااین توصیحات این نوع تبلیغات رویای یک بازاریاب دیجیتال بنظر میرسد؛ امامانند هر روشی، تبلیغات کلیکی نیزدارای معایبی است وباید قبل ازهرگونه تصمیم‌گیری واجرای آن و صرف هزینه دراین نوع تبلیغات، آن ها را چک کنید با آنها آشناییت داشته باشید. دراین قست نگاهی به بعضی ازمعایب تبلیغات کلیکی داشته باشیم:

معایب تبلیغات کلیکی

محیطی رقابتی

ازجهات زیادی، تبلیغات کلیکی مسئول موفقیت خوداست. این نوع تبلیغات گرچه یک روش بازاریابی علاقه مند کاربران به حساب می‌ آید؛ امارقابت برای کلمات کلیدی محبوب میتواند سخت و طاقت فرسا باشد.

متأسفانه، به این معنی است که هزینه‌های تبلیغات کلیکی میتواند به‌سرعت افزایش یابد واگرسرمایه شما کافی نباشد، ممکن است متوجه شویدکه نمیتوانید کلمات کلیدی مد نظر خودرا مورد هدف قرار دهید. رقایت برروی عبارت و کلمات کلیدی محبوب  وارزشمند میتواند هزینه‌ هایی داشته باشدکه از عهده شرکتهای کوچکتر خارج باشد.

تشخیص کاربران هدف

مخاطبان آنلاین بطوردیجیتال از همه موارد واتفاق ها آگاه میشوند. باافزایش آگاهی آن ها نسبت به محیط تبلیغاتی در وب سایت، گرایش بدبینانه‌ای نسبت تبلیغات PPC درمیان آن ها بوجودآمده است. این امر بویژه درمورد تبلیغات کلیکی که درصفحات نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل Google وجوددارد، کاملاً آشکاراست.

اگرچه درمورد همه مخاطبان درست ودقیق نیست، اکثر افرادآگاهانه از کلیک برروی تبلیغات دربالای صفحه یادرنوار کناری خود داری میکنند، زیرامیدانند که وب‌سایتی آن فضا راخریداری کرده است وآن وب‌ سایت نتیجه جستجوی مورد نظر آن هانیست.

تهیه زیرساخت مورد نیاز

ارائه یک استراتژی موفق PPC فقط نصفی ازراه است. زمانی که کاربران رابا تبلیغات کلیکی به وب سایت خودمیرسانید، هنوزباید دلیل قانع‌کننده‌ای برای خریدبه آن هاارائه دهید. این به آن معنی است که شماباید زمانی راصرف ایجاد صفحات فرود، جذب افرادبه محتوای خود وتوسعه سفرهای جذاب مشتری برای علاقه مندی آنهابه تعامل کنید. در حقیقت تبلیغات کلیکی یک فعالیت کاملی نیست، این برنامه بایدبخشی ازیک استراتژی کاملاً تدبیرشده باشد.

زمان بر بودن آموزش

همچنان که گفتیم تبلیغات کلیکی یک‌ شکل راحت و آسان ازدیجیتال مارکتینگ برای شروع است؛ امااگر چه یادگیری اکثر پلتفرم‌ها ساده است؛ بین توانایی انجام کاری وتوانایی انجام خوب آن کار تفاوت زیادی وجوددارد.

ارائه یک کمپین موفق PPC به زمان زیادی نیاز است. شماباید درمورد عبارت کلیدی خود جستجوکنید، کاربران هدف راشناسایی  وانتخاب کنید، داده‌های Google Analytics را بررسی کنید وبطور مداوم کمپین‌ هایی را در نظر داشته باشید وتغییر دهید.

همانند بسساری ازانواع بازاریابی دیجیتال، تبلیغات کلیکی مهارتی است که یادگیری آن به زمان نیازدارد و فققط یک تبلیغ‌ کننده حرفه ای و کاربلد ممکن است به آزمایش‌ وخطا برای یافتن استراتژی مناسب برای مارکت خاص شمانیاز داشته باشد.

نیاز به بررسی و چک کردن

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد دراجرای کمپین‌های موفق PPC باآن مواجه می شوند، این است که برای تبلیغات هزینه بسیاری میدهندو به انتظار بهترینها هستند. آن ها بجای این که روزانه چنددقیقه برای بررسی وچک کردن نحوه عملکردتبلیغات خوداختصاص دهند، یک تبلیغ جدیددیگر ایجاد می‌ نمایند، وشروع به اجرای آن میکنند واینکار راادامه میدهند تازمانی که هزینه تبلیغات آن ها تمام شود.

نتیجه گیری

باید گفت که بسیاری ازشرکتها  جدااز بزرگ وکوچک بودنشان سالانه پول بسیار زیادی رابرای تبلیغاتی که می‌خواهندبسیار مؤثرتر باشد، هزینه می کنند. بهترین راه برای اطمینان ازبازدهی مناسب تبلیغات ، پیگیری نتایج باگزارشهای بازاریابی روزانه یاهفتگی است. باپیگیری درست متوجه خواهیدشد، چگونه این تبلیغات بازدید کنندگان رابه وب‌ سایت شما سرازیر میکند وآیا بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل میشوند واین برنامه برای کسب‌ وکار شمامناسب است ویا خیر.

 

درباره‌ی zarei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *