اگر در زمینهی رصد وبسایتهای مختلف فعالیت داشته باشید، حتماً نام رتبهبندی الکسا به گوشتان خورده است. هر وبسایت بر اساس معیارهای مشخصی که این شرکت دارد، یک رتبهی مشخص میگیرد که به کاربران اجازه میدهد متوجه میزان محبوبیت وبسایت مورد نظر شوند.
همراه ما باشید تا بررسی کنیم رتبهی الکسا چیست و چه قدر دقیق است؟
رتبهبندی الکسا چیست؟
الکسا یک رتبهبندی است که محبوبیت هر وبسایت را مشخص میکند. این رتبه بندی توسط شرکت الکسا اینترنت از سال ۱۹۹۶ ایجاد شده است. اما سه سال بعد این شرکت توسط آمازون خریداری شد و اکنون این رتبهبندی توسط آمازون ارائه میشود.
طبق این رتبهبندی، وبسایتی با رنک ۱ محبوبترین وبسایت است. برای مشاهدهی رتبهی الکسا هر وبسایت کافیست به وبسایت alexa بروید و در باکس موجود، آدرس وبسایت مورد نظرتان را بزنید. در پایین صفحهی نتایج، رتبه الکسا به نمایش گذاشته میشود.
معیار رتبهبندی الکسا چیست؟
طبق مستندات شرکت الکسا این رتبه بندی بر اساس ۲ معیار میزان ترافیک وب سایت و تعداد صفحات مشاهده شدهی هر بازدیدکننده تعیین میشود. یعنی هر چه بازدیدکنندهی بیشتری داشته باشید یا گردش کاربر در وبسایت شما بالاتر باشد الکسای بهتری خواهید داشت.
الکسا چگونه آمار بازدید را میسنجد؟!
احتمالاً تاکنون این سوال برای شما ایجاد شده که الکسا به آمارهای بازدید دسترسی ندارد پس چگونه ترافیک یک وبسایت را تخمین میزند و بر اساس آن به وبسایتها رتبه میدهد؟
واقعیت این است که این شرکت به کمک تولبارهای مرورگر کاربران، بازدید وبسایتها را بررسی میکند. برای مثال اگر شما تولبار الکسا را روی مرورگر خود نصب داشته باشید با مراجعه به هر وبسایت آمار بازدیدی برای آن سایت ثبت خواهد شد.
آمازون ادعا کرده که هزاران تولبار برای مروگرهای مختلف طراحی کرده که میتوانند رفتار کاربران در وبسایتها را بسنجند. با این تفاسیر میشود گفت گرچه الکسا نسبت به رقبای خود آمار دقیقتری ارائه میدهد اما در برآورد کلی چندان هم دقیق نیست!
دور زدن الکسا و رتبهبندی نه چندان درست!
گرچه هنوز هم بسیاری از وبمسترها رتبهبندی الکسا را یک روش موثق برای بررسی محبوبیت وبسایتها میدانند اما واقعیت این است الکسا پایین همیشه هم نشان محبوبیت نیست! شرکتهایی هستند که ادعا میکنند در بازهی زمانی کوتاهی میتوانند الکسای وبسایت شما را برای مقدار چشمگیری پایین بیاورند! آنها با ایجاد ترافیک غیر طبیعی و به روشهایی مثل پاپآپها این کار را انجام میدهند.
حتماً حین بازدید از وبسایتهای مختلف بارها دیدهاید که با کلیک روی دکمهی دانلود یا لینک مشخصی چندین صفحه در مرورگر شما باز میشود. این روش هم یکی از همین تقلبهاست! زمانی که آدرس چند وبسایت در مروگر شما باز میشود، شما به شکل ناخواسته بازدیدکنندهی آن وبسایت شناخته میشوید.
پس وضعیت ترافیک یک وبسایت را چگونه بسنجیم؟
اگر میخواهید وضعیت ترافیک وبسایت خود را بدانید قطعاً رتبهبندی الکسا روش مناسبی نیست. بهتر است از ابزارهای سنجش آمار بازدید استفاده کنید. برای اینکه متوجه شوید وبسایتهای دیگر (که شما مالک آنها نیستید) چقدر اعتبار و محبوبیت دارند از رتبهبندی معتبرتری به نام Domain Authority استفاده کنید.
همچنین اگر به آمار الکسا توجه میکنید در انتهای صفحهی نمایش الکسا به بخش site flow مراجعه کنید تا مطمئن شوید ترافیک ورودی از یک وبسایت مشخص با پاپآپ نبوده باشد. این بخش مشخص میکند کاربران این وبسایت قبل از مراجعه، از چه سایتهایی بازدید کردهاند.