تبلیغات گوگل ادوردز چیست؟

همه چیزرا بایک مثال شروع میکنیم.فرض کنیم شمابه تازگی یک وب سایت مثلابرای آژانس مسافرتی خودراه‌‎اندازی کرده‌اید ومیخواهیدازطریق این وب سایت تورهای گردشگری خودرابفروشیدو پول خوبی بدست آورید.همه‌چیزفراهم شده است واکنون فقط مانده جذب کاربرانی که دراینترنت بدنبال تورهای مسافرتی هستند.حالانیازبه تبلیغ کردن دارید.اما هرتبلیغی برای شما سوددهنده نیست.دردرجه اول،تبلیغ شماباید داری هدف ودرست باشد.یعنی به کمک آن به مشتری‌های بالقوه خود دسترسی داشته باشید.دردرجه دوم هم تبلیغتان باید بصرفه باشد؛یعنی بااستفاده از آن بتوانید باکمترین هزینه، بیشترین مشتری راجذب کنید.دقیقاً اینجاست که متوجه میشوید گوگل یک سرویس همه‌چیز تمام و فوق حرفه‌ای برای تبلیغات طراحی وراه‌اندازی کرده که میتواند صدها وحتی هزاران مشتری برای شمابیاورد.دراین مقاله میخواهیم صفرتا صد تبلیغات در گوگل ادوردز را قدم به قدم به شما عزیزان آموزش دهیم تاباخیالی راحت وآسوده بسراغ استفاده ازاین روش تبلیغاتی بروید و مطمئنا سرمایه شما درهدفمندترین حالت ممکن هزینه میشود.

در ابتدا میخواهیم شمارابامفاهیم وکلیات گوگل ادوردز آشناکنیم.سپس تمامی روشهای ممکن تبلیغات درآن رابه شما معرفی خواهیم کرد.شماباکسب شناخت درست ازگوگل ادوردز وانواع کمپینهای آن، میتوانیدبهترین روش تبلیغاتی راانتخاب کنید واولین قدم خودرا محکم ومطمئن بردارید.

گوگل ادوردز چیست؟

اگربه ساده‌ترین شکل این سیستم تبلیغاتی راتوضیح دهیم،بایدبگوییم گوگل ادوردز یک اکوسیستم است متشکل از:

  • کاربرانی که در اینترنت مشغول گشتن هستند.
  • کسب وکارهایی که میخواهند تبلیغات خودرا به مشتری‌های بالقوه نمایش دهند.
  • رسانه‌‌های اینترنتی یعنی وب‌ سایت‌ ها واپلیکیشن‌هایی که میخواهند بانمایش این تبلیغات،به درآمدبرسند.یکی ازمطرح‌ترین ومعرف ترین این رسانه‌ها خود موتورهای جستجوگر گوگل هستند.

در حقیقت شما بعنوان یک کسب وکار،تبلیغ خود رادررسانه‌های مختلف اینترنتی به کاربران هدف خودنمایش میدهید.درادامه برویم سراغ بحث تبلیغات گوگل؛ به نظرشما چرااین سرویس آنقدر پرطرفداراست وتااین حد برای گوگل درآمدزایی دارد؟

پاسخ این سوال این است که گوگل به شما اجازه وامکان میدهد تبلیغ خود رابسیار هدفمند نمایش دهید.یعنی فقط به کسانی که مشتری‌های بالقوه شماهستند.درادامه توضیح میدهیم.

چه کسانی تبلیغات ها رامی بینند؟

درسرویس تبلیغاتی گوگل،شما میتوانید براساس چند معیارمختلف،مخاطبان هدف خودرابادقت بالایی مشخص کنید:

  • ردۀ سنی:کسانی که در یک بازه سنی مشخصی قرار دارند.
  • علاقه ها:کسانی که به یک موضوع مشخص ووواضح علاقه‌مند هستند.
  • جنسیت:کسانی که جنسیت آن هامونث یا مذکر(مرد وزن) است.
  • مکان:کسانی که دریک قاره،کشور،شهریاحتی محله زندگی می‌کنند.
  • دستگاه:کسانی که ازکامپیوتر،تبلت یاگوشی استفاده می‌کنند.
  • بازاریابی مجدد (Remarketing):کسانی که قبلاً به وب سایت یااپلیکیشن شما سرزده‌اند،اما خریدی نکرده اند.

بااین حساب،شما میتوانیدبه گوگل بگوییدکه تبلیغ شما رافقط به آقایان 18 تا 24 سالی نمایش دهد که دریکی از محله‌های شهری درآلمان هستندو باگوشی خود به اینترنت متصل شده‌اند.جذاب است،نه؟

 

تبلیغات گوگل شما در چه رسانه‌هایی نمایش داده میشود؟

به طورکلی گوگل دو شبکۀ تبلیغاتی دارد که شما میتوانید متناسب با نوع نیازی که از تبلیغات دارید،دریکی ازاین شبکه ها ویاهردوی آنهاتبلیغ خودرا به نمایش بگذارید.این دو شبکه عبارتنداز:

  • شبکۀ نمایش گوگل یا Google Display Network
  • شبکۀ جستجوی گوگل یا Google Search Network

هدف اصلی مادراین آموزش،پرداخت به تبلیغات در شبکۀ جستجوی گوگل است.زیرادرحال حاضر،پرکاربردترین وموثرترین روش تبلیغات گوگل درایران محسوب میشود.بنابراین،دراین مقاله تنها به معرفی کامل شبکۀ نمایش گوگل می پردازیم.

و یک عذرخواهی! پیشاپیش بابت طولانی بودن این مقاله ازشما عزیزان عذرخواهی میکنیم.هدف ماپرداخت جامع وکامل به بحث تبلیغات گوگل وانواع کمپین‌های مجاز درآن بودتا درنهایت مرجعی کامل در اختیار شما باشد. مرجعی با استفاده از آن بتوانید بهترین مسیر و روش تبلیغ در گوگل ادز را پیدا کنید.

شبکه نمایش گوگل (Display Network) چیست؟

شبکه‌ای است شامل بیش از 2 میلیون وب‌سایت، ویدیو و اپلیکیشن موبایل که می‌توانید تبلیغ خود را در آن‌ها نمایش دهید. این تبلیغات عمدتاً به صورت گرافیکی (بنر و ویدئو) هستند. اما امکان نمایش تبلیغ‌های متنی نیز در این شبکه وجود دارد.

به کمک شبکۀ نمایش، شما می‌توانید تبلیغ خودتان را به مشتریان جدیدی که به محصولات و خدمات‌تان علاقه دارند نمایش دهید. همچنین با استفاده از این شبکۀ تبلیغاتی، می‌توانید کمپین‌های ریمارکتینگ بسیار موثر و جذابی راه‌اندازی کنید.

شبکۀ جستجوی گوگل (Search Network) چیست؟

شبکۀ جستجوی گوگل به تمامی رسانه‌هایی (متعلق به گوگل یا همکار با آن) اشاره دارد که کاربران در آن‌ها جستجو می‌کنند. در واقع، این شبکه میلیون‌ها کاربری را هدف قرار می‌دهد که روزانه عبارت‌های مختلف را در خود سایت گوگل، سرویس نقشۀ گوگل و سیستم‌های همکار گوگل جستجو می‌کنند (اصطلاحاً به عبارتی که کاربر جستجو می‌کند، Search Query می‌گویند).

خب، حالا شما به راحتی مهم‌ترین شبکه‌های تبلیغاتی در گوگل را شناختید. در قدم بعد، باید انواع روش‌های تبلیغ در این شبکه‌ها را بشناسیم. به عبارت دیگر، گوگل روش‌های مختلفی را برای نمایش تبلیغ‌تان در هر یک از این شبکه‌های تبلیغاتی در اختیار شما قرار داده است.

اجازه دهید هر کدام از این روش‌های تبلیغاتی در گوگل ادز را از حالا، کمپین بخوانیم. بر این اساس، می‌خواهیم انواع کمپین‌ها در گوگل ادز را معرفی می‌کنیم و به شما بگوییم که هر کمپین، اجازۀ تبلیغ در کدام رسانه‌ها را به شما می‌دهد.

همه چیز درمورد گوگل ادوردز!

قبل از هر چیزی، بد نیست به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً منظور ما از کمپین چیست؟ در یک تعریف ساده، هر کمپین مجموعه‌ای از تنظیمات (زمان و مکان نمایش، بودجه و روش قیمت‌گذاری، مخاطبان مورد هدف و…) و محتواهای تبلیغاتی (محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و…) است که شما با توجه به هدفی که از تبلیغات دارید، باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

به عبارتی دیگر، اولین چیزی که در تبلیغات گوگل اهمیت دارد، هدف شما است. ممکن است هدف شما افزایش ورودی سایت باشد، شاید بخواهید فروش‌تان را افزایش دهید یا حتی برندتان را تقویت کنید. هر هدفی که داشته باشید، گوگل ادز کمپین متناسب با آن را به شما پیشنهاد می‌دهد.

هر کدام از این کمپین‌ها، از یکی از شبکه‌های جستجو، نمایش و یا هر دوی آن‌ها برای نمایش تبلیغ شما استفاده می‌کنند. اجازه دهید اینگونه توضیح دهم. شبکه‌های جستجو (Search Network) و نمایش گوگل (Display Network) که کمی قبل هر دو را معرفی کردیم، بسترهایی هستند که شما با توجه به هدفی که دارید و با استفاده از انواع کمپین‌ها، از آن‌ها برای نمایش تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید.

در ادامه می‌خواهیم انواع کمپین‌ها در گوگل ادز را مورد بررسی قرار دهیم تا شما با کسب شناخت کامل نسبت به آن‌ها، مناسب‌ترین کمپین را برای خودتان انتخاب کنید.

کمپین‌هایی که از شبکۀ جستجوی گوگل استفاده می‌کنند

کمپین‌ جستجوی گوگل (Google Search Campaign)، یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع کمپین‌ها در گوگل ادز، بخصوص در ایران است. شما با استفاده از این کمپین می‌توانید تبلیغ خودتان را در موتور جستجوی گوگل نمایش دهید و از ایرانی بودن مخاطبان خود مطمئن باشید.

زیرا فردی که عبارت «خرید اینترنتی گوشی سامسونگ» را جستجو می‌کند، قطعاً ایرانی است و در ایران این عبارت را جستجو کرده است.

مهم‌ترین مزیت این کمپین‌ها این است که شما درست در همان لحظه‌ای که کاربر به دنبال خدمات و محصولات شما است، تبلیغ خودتان را به آن‌ها نمایش می‌دهید و این یک فرصت استثنایی برای افزایش فروش شما است.

تبلیغ در جستجوی گوگل کجاها نمایش داده می‌شود؟

هر زمان که کاربری کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات شما را جستجو کرد، تبلیغ شما در یکی از بسترهای زیر (که همگی از شبکۀ جستجوی گوگل استفاده می‌کنند) به او نمایش داده می‌شود:

1- سایت‌های جستجوی گوگل (Google Search Sites)

در این حالت تبلیغ شما می‌تواند در میان نتایج جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی، گوگل شاپینگ و نقشۀ گوگل نمایش داده شود. در ادامه هر کدام از این بسترهای را برای شما توضیح می‌دهیم.

1-1- نمایش تبلیغ در موتور جستجوی گوگل (google.com)

در این میان، مهم‌ترین و پرکاربردترین بستری که می‌توان در آن تبلیغ کرد، سایت گوگل است. همان سایتی که همۀ ما سوال‌های ریز و درشت خودمان را از آن می‌پرسیم!

وقتی شما چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید، سایت‌های زیادی را می‌بینید که دسته به دسته، با نظم و ترتیب، یکجا نشسته‌اند! و حالا به کمک گوگل ادز، تبلیغ سایت شما هم می‌تواند در کنار سایر سایت‌هایی قرار بگیرد که در صفحه اول نمایش داده می‌شوند. به همین سادگی؛ به همین خوشمزگی؛

بیایید فرض کنیم در روز 8000 نفر عبارت «خرید بلیط هواپیما» را در سایت گوگل جستجو کنند. اگر شما یک آژانس مسافرتی داشته باشید، چه اشکالی دارد که این 8000 نفر، سایت شما را هم در میان نتایج جستجو ببیند و تعداد زیادی از آنها وارد سایت شما شوند؟!

از نظر ما که هیچ اشکالی ندارد، از نظر گوگل هم هیچ اشکالی ندارد. حتی از نظر کاربر هم هیچ اشکالی ندارد؛ چرا که انتخاب‌هایش بیشتر شده و شانس اینکه بلیط خودش را با قیمت بهتر و همراه با خدمات مناسب‌تری خریداری کند، بیشتر خواهد بود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، کاربر در سایت گوگل عبارت «خرید بلیط هواپیما» را جستجو کرده و گوگل در نتایج جستجو، تبلیغ دو سایت الی گشت و علی بابا را به او نمایش می‌دهد. این دو تبلیغ با علامت Ad از سایر نتایج جستجو (که بصورت طبیعی و با استفاده از سئو نمایش داده می‌شوند)، متمایز شده‌اند.

اینکه چرا یک تبلیغ در رتبۀ 1 و تبلیغ دیگر در رتبۀ 2 قرار دارد، مبحث مفصلی است که در ادامۀ این سری و در مقالات جداگانه‌ای بطور کامل به آن می‌پردازیم و شما را با فرایند بسیار جالب تعیین رتبۀ تبلیغ در تبلیغات گوگل آشنا می‌کنیم.

2-1- نمایش تبلیغ در گوگل پلی (Google play)

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که نام اپلیکیشنی را در گوگل پلی استور جستجو کرده باشید. با توجه به جستجوی شما، گوگل اپلیکیشن‌های مرتبط را هم تحت عنوان تبلیغ به شما نمایش می‌دهد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کاربر پس از جستجوی عبارت «بلیط» در پلی استور گوگل، اپلیکیشن‌های مرتبط با این عبارت جستجو شده را با علامت Ad مشاهده می‌کند.

کاربر پس از کلیک روی تبلیغ اپلیکیشن شما، می‌تواند آن را نصب کند و شما بابت این عمل به گوگل هزینه پرداخت می‌کنید.

3-1- نمایش تبلیغ در گوگل شاپینگ (Google shopping)

شما پس از جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتان می‌توانید در کنار نتایج جستجوی طبیعی، تبلیغ محصولات مرتبط با جستجوی‌تان را هم مشاهده کنید.

در تصویر زیر، کاربری در سایت گوگل عبارت کلیدی مورد نظرش را جستجو کرده و گوگل محصولات مرتبط با این عبارت را به همراه قیمت و سایر اطلاعات محصول، به او نمایش می‌دهد. کاربر پس از کلیک روی هر محصول، بطور مستقیم به صفحۀ آن در سایت تبلیغ‌دهنده هدایت می‌شود.

البته همانطور که در ادامۀ مقاله بطور جداگانه به شما توضیح می‌دهیم، امکان استفاده از بستر گوگل شاپینگ در ایران و برای کسب و کارهای ایرانی وجود ندارد و متاسفانه نمی‌توانیم از امکانات جذاب و فوق‌العاده این روش تبلیغ استفاده کنیم.

4-1- نمایش تبلیغ نقشۀ گوگل (Google map)

به احتمال زیاد با گوگل مپ هم آشنایی کافی دارید. گوگل مپ یک ابزار عالی برای مسیریابی است. اما این ابزار فقط برای ما سود ندارد. بلکه به سود کسب و کارها (و همینطور خود گوگل) هم هست.

فرض کنیم شما گوگل مپ را باز و کلمه رستوران را در آن جستجو کنید. در این حالت گوگل رستوران‌های اطراف را به شما نمایش خواهد داد. اما قسمت جالب این است که برخی از این رستوران‌ها ممکن است به کمک تبلیغات گوگل به شما نمایش داده شوند. البته زیاد هم خوشحال نشوید چون در ایران نمی‌توانیم از این روش تبلیغاتی استفاده کنیم!

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کاربر پس از جستجو در گوگل مپ، در بالای نتایج طبیعی جستجو، محتوای تبلیغاتی را نیز مشاهده می‌کند که با انتخاب آن، می‌تواند مسیرش را دنبال و یا با آن کسب و کار تماس بگیرد.

 

وجه مشترک تمامی بسترهای نمایش تبلیغ که تا اینجا در موردشان صحبت کردیم، جستوی کاربران است. در واقع، هرجایی از گوگل که کاربری چیزی جستجو کند و به ازای جستجویش نتایج مرتبط ببیند، تبلیغ شما در شبکۀ جستجوی گوگل به او نمایش داده شده است. حالا فرقی ندارد که کاربر در گوگل مپ چیزی جستجو کند یا گوگل پلی.

2- سایت‌های همکار گوگل (Google Search Partners)

گوگل همکاران زیادی دارد که آماده هستند تبلیغات کسب و کارها را در جستجوهای خود نمایش دهند. به عنوان مثال یکی از این همکاران، سایت آمازون است. فرض کنیم کاربری وارد سایت آمازون می‌شود و «خرید پلی استیشن» را جستجو می‌کند. در اینجا ممکن است تبلیغی هم به او نمایش داده شود. این تبلیغ نیز توسط گوگل ادز مدیریت می‌شود.

هرچند سایت‌های همکار گوگل معتبر و پر بازدید هستند، اما نمایش تبلیغ در این آن‌ها چندان مناسب ما ایرانی‌ها نیست. زیرا حداقل تا به این لحظه، سایت ایرانی همکار با گوگل نداریم و علاوه بر آن، مخاطبان این سایت‌ها هم معمولاً ایرانی نیستند!

انواع تبلغاتی  (Ad format) که می توان در شبکۀ جستجوی گوگل ایجاد کرد؟

تبلیغ متنی (Text ad): این نوع از تبلیغ بصورت نوشته در شبکۀ جستجوی گوگل به کابران نمایش داده می‌شود. در واقع، شما متناسب با محصولات یا خدماتی که قصد تبلیغ آن را دارید، متن تبلیغ می‌نویسید و از گوگل ادز می‌خواهید زمانی که کاربران کلمات مرتبط با آن‌ها را در گوگل جستجو کردند، متن تبلیغ شما را به آن‌ها نمایش دهد.

این متن تبلیغ از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود. کاربر پس از کلیک روی متن تبلیغ وارد صفحۀ مورد نظر از سایت شما خواهد شد و شما به ازای هر ورودی، به گوگل هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

تبلیغ متنی واکنش‌گرا (Responsive search ad): این تبلیغ هم از نوع متنی است، با این تفاوت که شما عبارت‌های کوتاه، متنوع و متعددی را برای متن تبلیغ خود می‌نویسید و به گوگل اجازه می‌دهید که بصورت تصادفی ترکیب‌های متفاوتی از عبارات شما را کنار هم بچیند و متن نهایی را به کاربران نمایش دهد.

به مرور زمان، گوگل ادز نمایش عباراتی را افزایش می‌دهد که برای شما بازدهی و کلیک بیشتری داشته‌اند. شما به ازای هر کلیک کاربر روی متن تبلیغ، هزینه‌ای را به گوگل پرداخت می‌کنید.

همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، به نسبت حالت قبلی، شما بخش‌های بیشتری را می‌توانید به متن تبلیغ خود اضافه کنید.

تبلیغ متنی فقط تماس (Call-only ad): این نوع از تبلیغ هم بصورت نوشته است، با این تفاوت که هدف شما از این تبلیغ افزایش ورودی به سایت نیست. بلکه شما می‌توانید شمارۀ تماس خودتان را در متن تبلیغ قرار دهید. کاربر پس مشاهده و کلیک روی تبلیغ، بطور مستقیم با شما تماس می‌گیرد. شما به ازای هر کلیک روی تبلیغ هزینه‌ای را به گوگل پرداخت می‌کنید.

متاسفانه نمی‌توانیم از این نوع تبلیغ در ایران استفاده کنیم. زیرا فرمت شماره تماس ما ایرانی است و از آنجایی که کشور ایران در لیست شماره تلفن‌های قابل استفاده در گوگل قرار ندارد، استفاد از شماره‌ تماس با فرمت کشور ایران، ممکن نیست.

کمپین‌هایی که از شبکۀ نمایش گوگل استفاده می‌کنند

با استفاده کمپین‌های شبکۀ نمایش گوگل (Google Display Campaigns)، وقتی کاربران مورد نظرتان در حال گشت و گذار در سایت‌های اینترنتی هستند، قصد تماشای یک ویدیو را دارند، جیمیل خود را چک می‌کنند یا در حال بازی با موبایل خود هستند، تبلیغ شما را خواهند دید. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید تبلیغ خود را حتی قبل از آنکه مخاطب شما آن را جستجو کند، به او نمایش دهید.

این نوع از کمپین‌ها از شبکۀ نمایش گوگل برای نمایش تبلیغ شما به کاربران استفاده می‌کنند و به 2 نوع (زیر-کمپین) زیر تقسیم می‌شوند:

1- کمپین نمایشی استاندارد (Standard Display Campaign)

این کمپین اجازۀ حضور تبلیغ در تمام رسانه‌های نمایشی گوگل را به شما می‌دهد. فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی دارید و می‌خواهید فروش خودتان را افزایش دهید. کافی است یک بنر تبلیغاتی جذاب آماده کنید و از گوگل بخواهید تا این بنر را در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و کانال‌های یوتیوب مرتبط با هنر و گردشگری (و صد البته، فقط به کاربرانی که ویژگی‌های مد نظرتان را دارند) نمایش دهد.

البته برای طراحی بنرها و محتواهای تبلیغاتی خود، باید استانداردهای (فرمت، حجم و اندازه) گوگل ادز را رعایت کنید. ممکن است تایید تبلیغ شما 12 الی 24 ساعت کاری زمان ببرد.

2- کمپین جیمیل (Gmail Campaign)

تا به حال شده در جیمیل خود باشید و در بالای ایمیل‌های خود تبلیغاتی را مشاهده کنید؟ این تبلیغ‌ها مربوط به کمپین‌‌های جیمیلی گوگل هستند. در کمپین جیمیل، تبلیغ‌دهنده لیستی از مخاطبان سایت و در صورت امکان، ایمیل‌های آن‌ها را به گوگل می‌دهد تا در جیمیل به آن‌ها تبلیغ نمایش داده شود. در این روش، شما به ازای هر باری که کاربر روی بنر تبلیغاتی‌تان کلیک کرد و وارد سایت شما شد، باید به گوگل مبلغ مشخصی پرداخت کنید.

برای استفاده از این نوع کمپین‌ها، لازم است متناسب با محصولات و خدماتی که دارید، با رعایت استانداردهای گوگل ادز بنرهای جذابی طراحی کنید.

کمپین گوگل تبلیغمان را به چه کسانی نشان می دهد؟

نمایش در سایت‌های مرتبط: شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خودتان (مانند بنر، گیف یا حتی ویدیو) را در سایت‌های مرتبط با کسب و کارتان نمایش دهید. در این صورت، کاربری که در حال گشت و گذار در این سایت‌ها است، می‌تواند محتوای تبلیغاتی شما را مشاهده و پس از کلیک روی آن، وارد سایت شما شود.

نمایش در اپلیکیشن‌های مرتبط: شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مشخصی را (که البته باید در گوگل پلی وجود داشته باشند) هدفگیری کنید و محتوای تبلیغاتی خودتان را در آن‌ها نمایش دهید. در این صورت ممکن است کاربر در حال بازی با موبایل خود باشد و حین بازی تبلیغ شما را ببیند. اگر شما اهل بازی باشید یا با اپلیکیشن‌های متعددی سر و کار دارید، حتماً این نوع از محتوای تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اید.

نمایش در یوتیوب: شما می‌توانید تبلیغ خودتان را در کانال‌ها یا حتی ویدیوهای مشخصی از سایت یوتیوب نمایش دهید. در این حالت، بیننده در حین، قبل یا بعد از اینکه ویدیوی مورد هدف شما، می‌تواند تبلیغ‌تان را مشاهده و پس از کلیک بر آن وارد سایت شما شود.

نمایش در جیمیل: ممکن است کاربر در حال بررسی جیمیل خود باشد و در بالای جیمیل خود (بخصوص در بخش Promotions)، محتوای تبلیغاتی شما را ببیند و پس از کلیک روی آن، وارد سایت شما شود.

شما می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغ‌تان، در چه سایت، اپلیکیشن یا حتی ویدیوی یوتیوب نمایش داده شود. اما این نکتۀ حیاتی را درنظر داشته باشید که قبل از هدفگیری هر کدام از این مکان‌های نمایش تبلیغ، باید مطمئن شوید که حداقل تعداد قابل توجهی از کاربران آن‌ها، ایرانی هستند. پس اینکه شما سایت یا اپلیکیشنی را انتخاب کنید که کاربر ایرانی ندارد، تنها باعث از بین رفتن سرمایۀ شما خواهد شد.

انواع تبلیغاتی (Ad format)که می توان در شبکۀ نمایش گوگل ایجاد کرد؟

تبلیغ نمایشی واکنش‌گرا (Responsive display ads): به لطف وجود این نوع از تبلیغ، دیگر نگران نباشید که آیا اندازۀ بنر شما مناسب همۀ دستگاه‌های کاربر هست یا نه! در واقع، کافی است متن تبلیغ خودتان را بنویسید، تصاویر و لوگوی خودتان را بارگزاری کنید و همه چیز را به گوگل بسپارید تا با توجه به اندازۀ دستگاه کاربر، تبلیغ شما را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد.

البته گوگل حداقل‌هایی را برای اندازه و حجم تصویر مشخص کرده که قبل از طراحی بند خود باید به این اندازه‌ها توجه داشته باشید.

بارگذاری محتوای تبلیغاتی (Uploaded images ads): شما می‌توانید تصاویر خودتان را در قالب PNG یا JPG طراحی و سپس در گوگل ادز بارگزاری کنید. گوگل لیست کاملی از اندازه‌های موجود را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با رعایت آن‌ها محتوای تبلیغاتی خودتان را ایجاد کنید (مشاهدۀ فرمت‌ها و اندازه‌ها).

همچنین با استفاده از این امکان، شما می‌توانید یک محتوا تبلیغاتی بصورت گیف از محصولات یا خدمات خودتان تهیه و از آن در کمپین دیسپلی خودتان استفاده کنید. برای فرمت نیز گیف باید استانداردهای گوگل را رعایت کنید.

شما می‌توانید تبلیغ خودتان را در قالب فایل‌های HTML5 یا AMPHTML طراحی کرده و پس از بارگزاری به صورت ZIP، در کمپین‌های دیسپلی خود استفاده کنید. البته، گوگل به همه اجازۀ استفاده از این فایل‌ها را نمی‌دهد و حساب کاربری شما باید ابتدا توسط گوگل ادز تایید شود.

کمپین نصب اپلیکیشن موبایل (App Install Campaign)

فرض کنیم شما یک اپلیکیشن موبایل دارید و می‌خواهید میزان نصب آن را افزایش دهید. با استفاده از این روش تبلیغات، شما می‌توانید تبلیغ اپلیکیشن خود را در سایر اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها (از جمله یوتیوب) و صد البته گوگل پلی استور نمایش دهید.

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مزایای این روش تبلیغاتی، این است که گوگل بصورت کاملاً هوشمند، تلاش می‌کند تا تبلیغ شما را به هدفمندترین کاربر ممکن نمایش دهد. به عبارتی دیگر، گوگل ادز به مرور زمان، نمایش تبلیغ شما را بهینه‌تر می‌کند تا در نهایت تبلیغ شما به کاربرانی نمایش داده شود که واقعاً علاقمند به نصب و استفاده از اپلیکیشن شما هستند.

 کمپین نصب اپلیکیشن گوگل تبلیغ ها را در کجا نمایش می دهد؟

تبلیغ شما ممکن است در هرجای شبکه‌های تبلیغاتی گوگل که صد البته متناسب با اپ شما باشد، به نمایش در بیاید. مثلاً در خودِ پلی استور، اپلیکیشن‌های مرتبط، جیمیل کاربران، یوتیوب و جاهای دیگری که قابلیت نمایش تبلیغ را دارند.

این نوع از کمپین‌ها بصورت هوشمند توسط گوگل مدیریت می‌شوند و تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که بودجۀ روزانۀ خودتان را تعیین کنید و به گوگل بگویید که حاضرید به ازای هر بار نصب، چه میزانی هزینه کنید.

نحوۀ محاسبه هزینه تبلیغات با کمپین سراسری گوگل (نام قدیمی کمپین نصب اپلیکیشن) بستگی به این دارد که تمرکز شما روی دریافت نصب اپلیکیشن (Install Valume) باشد یا روی یک عمل خاص داخل برنامه (In-App Action).

تمرکز بر افزایش نصب: اگر هدف شما این باشد که نصب اپلیکیشن‌تان را به‌طور قابل توجهی افزایش دهید، از روش CPI یا پرداخت به‌ ازای نصب استفاده می‌کنید. به این صورت که شما به گوگل می‌گویید که حاضرید به ازای هر نصب چقدر هزینه کنید؛ سپس گوگل بر اساس پیشنهاد شما، کمپین را به نحوی بهینه‌سازی می‌کند تا تبلیغ‌تان بیشتر به کاربرانی که دنبال نصب اپلیکیشن شما هستند، نمایش داده شود.

تمرکز بر انجام عمل درون برنامه‌ای: حال اگر تمرکز شما بر انجام یک عمل خاص داخل اپلیکیشن (مثلاً خرید شارژ یا سفارش) باشد، از روش CPA استفاده می‌کنید. در این روش گوگل تبلیغ شما را طوری بهینه‌سازی می‌کند که به افرادی که تمایل بیشتری به انجام عمل مدنظر شما دارند، نمایش داده شود. گوگل با توجه به دیتاهایی که دارد، بهتر از هر شبکۀ تبلیغاتی دیگری می‌تواند کمپین تبلیغاتی شما را بهینه‌سازی و دقیقاً کاربرانی را جذب کند که مناسب Action مورد نظر شما هستند.

برای استفاده از این روش تبلیغاتی، قبل از هرکاری باید اپلیکیشن خود را در پلی استور گوگل بارگذاری کنید.

کمپین ویدیویی (Video Campaign)

اگر قبلاً در سایت یوتیوب ویدئویی مشاهده کرده باشید، احتمالاً تبلیغات ویدئویی گوگل را دیده‌اید. یعنی همان تیزرهای تبلیغاتی که قبل، حین و بعد از ویدئوی در حال مشاهدۀ شما پخش می‌شوند. این ویدیو‌های تبلیغاتی توسط کمپین ویدیویی گوگل ادز به شما نمایش داده می‌شوند

در این نوع از تبلیغ که بسیار جذاب و موثر نیز هست، شما می‌توانید یک فیلم تبلیغاتی از کسب و کار خود را پس از بارگذاری در سایت یوتیوب، به مخاطبان هدف خود نمایش دهید. هدف از این نوع کمپین، بیشتر برندینگ و معرفی محصولات و خدمات جدید است. 

در این نوع از کمپین‌ها معمولاً به ازای هر میزان بازدید کاربر از ویدیو، باید مبلغ مشخصی را به گوگل پرداخت کنید. البته انواع دیگری از پرداخت‌ها نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع تبلیغاتی (Ad format) که می توان در کمپین ویدیویی گوگل ایجاد کرد؟

برای استفاده از کمپین‌های ویدیویی، انواع فرمت‌های تبلیغاتی وجود دارند که شما با توجه به نیاز و هدفی که دارید، می‌توانید از هر کدام این فرمت‌ها استفاده کنید. در ادامه بطور مختصر تمامی انواع تبلیغ ویدیویی را به شما معرفی می‌کنیم.

Skippable in-stream ads: در این نوع تبلیغ، شما می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در ابتدا، میانه و انتهای سایر ویدیوهای یوتیوب نمایش دهید. بیننده می‌تواند پس از 5 ثانیه، نمایش ویدیوی شما را متوقف کند. این نوع تبلیغ امکان نمایش در سایت یوتیوب، سایت‌های ویدیویی همکار گوگل و اپلیکیشن‌های موبایل نمایش داده شود. در این نوع تبلیغ شما به 2 صورت هزینه پرداخت می‌کنید:

حالت اول زمانی است که بیننده حداقل 30 ثانیه از ویدیوی شما را مشاهده یا روی آن کلیک کند (CPV bidding). در حالت دوم نیز شما می‌توانید به ازای هر 1000 بار مشاهده شدن ویدیو هزینه پرداخت کنید (CPM bidding).

Non skippable in-stream ads: مخاطب شما دیگر مانند حالت قبل، قادر به توقف نمایش تبلیغ شما نیست و ناچار است ویدیوی شما را تا انتها تماشا کند! زمانی از این نوع تبلیغ استفاده کنید که می‌خواهید مطمئن شوید مخاطبان‌تان پیام تبلیغاتی شما را تمام و کمال دریافت کرده‌اند. با این تبلیغ، ویدیوی شما قبل، حین و انتهای سایر ویدیوهای یوتیوب نمایش داده می‌شود.

البته برای اینکه این نوع ویدیوها خیلی هم مخاطبان شما را اذیت نکنند، مدت زمان ویدیوی شما باید کمتر از 15 ثانیه باشد. شما به ازای هر 1000 بار نمایش، هزینه‌ای به گوگل پرداخت می‌کنید. (CPM bidding).

Discovery ads: با استفاده از این نوع تبلیغ می‌توانید محتوای ویدیویی خودتان را در کنار ویدیوهای مرتبط در یوتیوب نمایش دهید. همچنین زمانی که کاربر عبارت‌های مرتبط با ویدیوی شما را در یوتیوب جستجو کند، می‌تواند تبلیغ شما را در میان نتایج جستجو مشاهده کند. در این حالت، کاربر تصویر کوچکی از ویدیوی شما را می‌بیند و پس از کلیک می‌تواند آن را مشاهده کند. شما به ازای هر کلیک، هزینه پرداخت می‌کنید.

 

Bumper ads: بامپرها محتواهای ویدیویی کوتاهی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید پیامی جذاب و به یادماندنی را در زمانی کوتاه به مخاطبان خود نمایش دهید. ویدیوی بامپر باید کمتر از 6 ثانیه باشد و ممکن است در ابتدا، میانه و انتهای ویدیوها نمایش داده شود. شما به ازای هر 1000 بار نمایش ویدیو هزینه‌ای را به گوگل پرداخت می‌کنید (CPM).

Outstream ads: این نوع از فرمت تبلیغ تنها برای نمایش در دستگاه‌های موبایل طراحی شده است و شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خودتان را در سایت‌های همکار گوگل و درون اپلیکیشن‌های موبایل نمایش دهید. این ویدیوها در ابتدا بی‌صدا اجرا می‌شود و کاربر می‌تواند با ضربه روی آن، صدایش را فعال کند. شما تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که بیش از نیمی از فضای صفحۀ تبلیغ به بیشتر از 2 ثانیه نمایش داده شود. این نوع از تبلیغ در یوتیوب نمایش داده نمی‌شود.

هرچند استفاده از کمپین‌های ویدیویی بسیار هیجان انگیز و کارآمد است، اما متاسفانه بدلیل تحریم‌ها و عدم امکان هدفگیری کاربرانی که در لوکیشن ایران هستند، استفاده از این روش تبلیغاتی نسبتاً هدفمندی پایینی خواهد داشت. البته استفاده از تبلیغات ویدیویی گوگل در ریمارکتینگ را به شدت توصیه می‌کنیم! زیرا با ریمارکتینگ شما ویدیوی تبلیغاتی خودتان را تنها به کاربرانی نمایش می‌دهید که قبلاً با سایت شما در تعامل بودند و از این جهت، نمایش تبلیغ شما بسیار هدفمند خواهد بود.

کمپین خرید (Shopping Campaign)

کمپین‌های خرید یکی از روش‌های تبلیغاتی بسیار موثر برای فروشگاه‌های اینترنتی است. البته قبل از هر توضیحی، همانطور که کمی قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، لازم است خدمت شما عرض کنم که استفاده از این نوع کمپین (حداقل در حال حاضر) برای کسب و کارهای ایرانی امکان پذیر نیست. زیرا اولین مرحله برای راه‌اندازی این نوع از کمپین‌ها، داشتن یک حساب تجاری گوگل (Google Merchant Account) است.

در واقع شما باید اطلاعات محصولات خودتان را (شامل قیمت، عنوان، نوع و…) را در مرکز تجاری گوگل (Google Merchant Center) ثبت کنید تا گوگل ادز بتواند اطلاعات محصولات شما را دریافت کند و به مخاطبان شما نمایش دهد. این امکان برای کسب و کارهای ایرانی وجود ندارد.

در نهایت گوگل ادز تبلیغ محصولات شما را، با استفاده از داده‌های دریافتی از حساب تجاری گوگل و تنظیماتی که در گوگل ادز اعمال می‌کنید، به کاربرانی نمایش می‌دهد که:

  • از Google Shopping استفاده می‌کنند
  • در سایت گوگل عبارت‌های مرتبط با محصولات شما را جستجو می‌کنند
  • در حال جستجو در سایت‌های همکار گوگل (Google Search Partners) هستند
  • یا اینکه در حال گشت و گذار در شبکۀ نمایش گوگل می‌باشند.

با توجه به اینکه این نوع از کمپین در ایران کاربردی ندارد، توضیحات آن را همینجا به پایان می‌رسانیم. قطعاً در اولین فرصتی که استفاده از این نوع کمپین‌ها برای کسب و کارهای ایرانی ممکن شد، در مقالاتی جداگانه به این نوع از کمپین‌ها هم می‌پردازیم.

کمپبن‌های هوشمند (Smart campaigns)

کمپین‌های هوشمند به شما کمک می‌کنند تا تبلیغ خودتان را به بهترین و هدفمندترین شکل ممکن به مخاطبان خود نمایش دهید. حالا فرقی ندارد مخاطب شما عبارت مرتبط با محصولات شما را در گوگل جستجو کند، در حال استفاده از نقشۀ گوگل باشد یا اینکه در یوتیوب ویدیو ببیند! به عبارتی دیگر، شما می‌توانید مخاطبان خود را در هر دو شبکۀ جستجو و نمایش گوگل هدفگیری کنید.

البته تمامی فرایند ایجاد و مدیریت تبلیغ، توسط الگوریتم‌های هوشمند گوگل انجام می‌شود و شما تنها لازم است تنظیمات اولیه را به گوگل ادز بدهید. به عبارتی دیگر، گوگل ادز بر اساس هدف‌تان، تبلیغات شما را بهینه و مدیریت می‌کند. حالا ممکن است هدف شما افزایش تماس مشتری، بازدید از سایت یا انجام عمل مشخصی در سایت‌تان (Conversion) باشد.

بطور کلی گوگل ادز برای بهینه کردن و مدیریت کمپین هوشمند شما این اقدامات را انجام می‌دهد:

  • قیمت گذاری: هزینه‌های شما را طوری مدیریت می‌کند تا با توجه به بودجۀ کمپین‌تان، بیشترین مشتری نهایی و سود حاصل از فروش را دریافت کنید.
  • ایجاد افزونه‌ها: افزونه‌های تبلیغات گوگل مانند لینک سایت، فراخوانی، مکان و تماس را بصورت خودکار برای تبلیغ شما ایجاد و مدیریت می‌کند.
  • ایجاد کلمات کلیدی: بر اساس نوع خدمات و محصولات شما، کلمات کلیدی مناسب را پیدا و به کمپین شما اضافه می‌کند.
  • گزارش دهی: در ساده‌ترین حالت ممکن، مهم‌ترین گزارشات کمپین را به شما ارائه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان از وضعیت کمپین خود مطلع شوید.
  • نمایش تبلیغ: تبلیغ شما را بر اساس هدفی که دارید در شبکۀ جستجو و نمایش منتشر می‌کند.

 کدام شبکه و کدام نوع کمپین را  باید انتخاب کنیم؟

خب، خب، خب… دوستان و همراهان عزیزی که تا این لحظه با ما همراه بودید… تا به اینجای کار، ما شبکه‌های مختلف گوگل و تمامی روش‌ها یا کمپین‌های تبلیغ در گوگل ادز را شناختیم. اما حالا احتمالاً این سوال چالشی برای شما پیش آمده که کدام شبکۀ گوگل و کدام نوع کمپین را برای تبلیغات انتخاب کنیم!

و اینکه اصلاً تکلیف چیست؟ آیا بهتر است یک بنر گرافیکی طراحی کنیم و آن را در سایت‌های مختلف اینترنتی منتشر کنیم (یعنی استفاده از Display Network) یا اینکه سایت خودمان را در موتور جستجوی گوگل (Search Network) تبلیغ کنیم و از کاربران آن بهره‌مند شویم؟ کدام یک برای ما مناسب‌تر است؟

پاسخ بسیار بسیار بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید: تبلیغات در شبکه جستجوی گوگل!

چرا؟! چون تبلیغات شما در شبکۀ نمایش گوگل وقتی موفق است که بتوانید کاربران مقیم ایران و همینطور سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی را هدف قرار دهید. و هیچ یک از این 2 ممکن نیست!!! چرا که با دیوار بلند، ضخیم و غیرعادلانه‌ای به نام تحریم‌ها روبرو هستیم!

گوگل ادز به دلیل تحریم‌ها، به ایران خدمات نمی‌دهد. اما همچنان راه‌هایی برای دور زدن این تحریم وجود دارد. یعنی ما می‌توانیم به کمک این سرویس تبلیغ کنیم.

با این حال امکان هدفگیری بر اساس مکان‌های داخل ایران وجود ندارد. سایت و اپلیکیشن‌های داخلی هم نمی‌توانند با گوگل همکاری کنند. پس ما با محدودیت‌هایی روبرو هستیم که عملاً استفاده از کمپین‌های شبکۀ نمایشی گوگل مانند کمپین‌های شاپینگ و هوشمند را تا حدودی بی‌فایده می‌کنند. چرا که تبلیغات ما (هر چقدر هم هدفمند باشند) به کاربران سراسر دنیا نمایش داده می‌شوند.

اما قضیه در مورد شبکه جستجوی گوگل (یا اگر دقیق‌تر بگوییم، تبلیغ در خود موتور جستجوی گوگل) کمی فرق می‌کند. چگونه؟ اجازه دهید توضیح بدهم.

در این روش، تبلیغات شما وقتی نمایش داده می‌شود که کاربر عبارت مد نظر شما را جستجو کند. حالا اگر این عبارت فارسی باشد، به چه معنی است؟ اینکه کاربر مد نظر شما به احتمال بسیار زیادی ایرانی است. البته به این شرط که کشورهای فارسی زبان دیگر را از لیست هدفگیری خود حذف کرده باشیم. در بخش‌های بعدی در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم. جا دارد به افتخار این موفقیت یک جیغ و دست و هورا هم بکشیم!

هرچند این اصلاً به این معنا نیست که شما باید بطور کامل کمپین‌های جذاب ویدیویی و بنری یا حتی اپلیکیشن را کنار بگذارید! اتفاقاً شما می‌توانید از این کمپین‌ها، در ریمارکتینگ استفاده کنید و به موفقیت‌های زیادی هم دست پیدا کنید. اما خب، باید بپذیریم که برخی از محدودیت‌ها در استفاده از امکانات کامل گوگل ادز وجود دارند.

آیا بهترین راه استفاده از کمپین‌های ویدیویی و بنری، ریمارکتینگ است؟ 

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد در یک تعریف ساده، یعنی اینکه شما افرادی که قبلاً با سایت یا اپلیکیشن شما به هر نحوی تعامل داشته‌اند (از سایت شما بازدید کرده‌اند یا حتی چیزی از شما خریده‌اند) را مجدداً هدفگیری کنید.

شما با استفاده از ریمارکتینگ، می‌توانید از کاربران سایت خود لیست‌های متنوعی ایجاد کنید و محتوای تبلیغاتی خود را تنها به آن‌ها نمایش دهید. در این صورت، هم شما از تبلیغات بنری و ویدیویی استفاده کرده‌اید، هم مطمئن خواهید بود افرادی که محتوای تبلیغاتی شما را مشاهده می‌کنند، ایرانی هستند!

البته، اگر بخواهیم بیشتر به این مبحث بپردازیم، از هدف مقالۀ حاضر دور خواهیم شد. بنابراین توضیحات بیشتر در زمینۀ ریمارکتینگ و شبکۀ نمایش گوگل را به مقالات بعدی موکول می‌کنیم.

ما در ادامۀ این سری آموزشی، بر شبکۀ جستجوی گوگل متمرکز خواهیم شد و پرداختن به کمپین‌های شبکۀ نمایش گوگل را به آینده موکول می‌کنیم. بر این اساس، از اینجای سری به بعد، تمام صحبت‌های ما درباره تبلیغات جستجوی گوگل است و وقتی از عبارت «گوگل ادز» استفاده می‌کنیم، به این نوع تبلیغات اشاره داریم.

جمع بندی کلی و مختصر و مفید مقالۀ

در نهایت اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از موارد گفته شده داشته باشیم، می‌توانیم از جدول زیر استفاده کنیم. ما در این جدول، بطور مختصر و مفید کاربرد هر کدام از کمپین‌ها را با توجه به شرایط و محدودیت‌های ایران ارائه داده‌ایم تا شما خیلی سریع بتوانید کمپین مناسب خودتان را انتخاب کنید.

امیدواریم تا اینجای کار مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در اولین مقالۀ این سری آموزشی، تبلیغات گوگل ادز را توضیح دادیم و تمامی روش‌های ممکن برای تبلیغ را در آن به شما معرفی کردیم. همانطور که بارها هم اعلام کردیم، هدف ما در این سری آموزشی، پرداخت کامل به شبکۀ جستجوی گوگل است.

با ما همراه باشید.

درباره‌ی zarei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *