نتایج جستجوی ارگانیک چیست؟

جستجو ارگانیک به معنای جستجوی طبیعی است که مقصود آن نتایجی هست که بدون هزینه کردن وتنها بارعایت کردن سئو وب سایت، در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل قرارگرفتند. مشاهده کردن نتایج جستجوی ارگانیک، به مواردی مانندارتباط صفحه با کلمات جستجو شده توسط کاربر، اعتبار دامنه وب سایت وسایرمعیار های رتبه‌ بندی ارگانیک (سئو وب سایت) وابسته است.

به نتایج موتورهای جستجوگر گوگل Googleآن هایی که ازطریق سئو وب سایت بدست می آیند جستجوی ارگانیک نامیده می شوند نه به آن هایی که ازطریق تبلیغات گوگل جذب می شوند. آگهی های تبلیغاتی درکنار خودبرچسبی دارندکه مشخص کننده تبلیغات براساس کلیک میباشد.

جذب کاربر از طریق بک لینک گیری که با استفاده از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام انجام می شود اساسا جستجوی ارگانیک را بالا می برد و رتبه ی وب سایت هم نیز افزایش  می یابد و آن رتبه تامدتی معتبر می باشد.

زمانی که موتورهای جستجوگر گوگل (Google) نتایج جستجوی خود را باز میگرداند، در حقیقت دو مدل نتیجه را نمایش می دهد : نتایج جستجوی ارگانیک و نتایج جستجوی پولی .

نتایج جستجوی ارگانیک لیست صفحه های وب سایت هستندکه بیشترین مطابقت رابا جستجوی کاربران براساس ارتباطی دارند. البته هم چنین نتایج جستجوی طبیعی را “طبیعی” می گویند، رتبه بندی بالا در نتایج عالی همان چیزی است که سئو SEO درموردش بحث می کند. درنتیجه این فهرستها هنگامی نمایش داده می شوندکه کاربری کلماتی مریوط به آن عبارت های کلیدی را جستجو کند.

درکل این گونه میتوان تعریف کرد که نتایجی راکه مسلط بربهینه سازی وب سایتتان وشناساندن الگوریتم های گوگل (Google) به صورت طبیعی به دست می آیندرا جستجوی ارگانیک نامیده می شوند.

زمانی که کاربری جستجوی کلماتی رادر گوگل (Google) انجام می دهید اگر دقت کرده باشد متوجه می شود که کنار برخی از نتایج جستجو آن ها عبارت (AD ) را می بینند. این عبارت (AD) مخف شده ی عبارت (Adverse) به معنایی تبلیغات هست. این مورد در حقیقت همان (Google AdWords) هست. (Google AdWords) یک ابزار مهم برای تبلیغات تجارت مااست وآن علامت (Ad) نمایش می دهد که این جستجوی به صورت ارگانیک انجام نشده است وبرای آن مبلغی را پرداخت کردند.

همان گونه که معممولا مطلع هستید، درصفحات نتایج موتوهای جستجوی گوگل، دونوع نتیجه وجوددارد؛ نتایج جستجوی پولی ونتایج جستجوی ارگانیک دسته بندی می شوند.

درادامه این دو مدل را بررسی خواهیم کرد:

نتایج جستجوی پولی :

در این مورد وب سایت ها مبلغی رابه گوگل پرداخت میکنند تا زمانی که عبارت های خاص مورد نظر آنها توسط کاربر سرچ شوند، گوگل آن وب سایت رادر نتایج موتورهای جستجوگر خودبه کاربر نشان دهد. درکنار لینک این نوع نتایج جستجو ، حروف (Ad) وجوددارد که به معنای تبلیغاتی بودن آنهااست. هزینه نتایج جستجوی پولی، براساس تعداددفعات کلیک روی لینک وب سایت های ذکرشده محاسبه میشود که به این مدل تبلیغات، تبلیغات (PPC) یا پرداخت کردن به ازای هر کلیک نامیده میشوند.

نتایج جستجوی ارگانیک:

دراین نوع، نتایجی که گوگل پیشنهاد میدهد، مربوط ترین نتایج باعبارت های سرچ شده میباشند. این وب سایت ها بدون پرداخت مبلغی به گوگل (Google) و تنها بارعایت کردن هرچه بیش تر وبهتر اصول سئو وب سایت، لینک صفحه های گوناگون وب سایت خودرا، بر طبق کلمات مرتبط سرچ شده توسط کاربر، به رتبه های عالی نتایج جستجوی گوگل میرسانند.

هر موتورهای جستجوگر میتواند دستور العمل ها و عوامل خاص خودش راداشته باشد؛ بنابراین، ارگانیک سرچ ها در  Bing، Yahoo ،Google ودیگر موتورهای جستجوگر قطعا برای یک عبارت خاص، برابر نخواهندبود.

انواع مختلف ترافیک وب سایت

قبل ازاین که وارد مبحث ترافیک ارگانیک شویم. بهتر است بررسی کنیم که کلاچند مدل ترافیک وب سایت وجود دارد. انواع مختلف ترافیکی که ابزارهای آنالیزی مانند Google Analytics آن هارا به ماارائه میدهد کدام موردهستند.  بطورکلی میتوان گفت که در کل هفت نوع ترافیک وب سایت داریم که اشاره یمختصری به هرکدام می کنیم .

  • ترافیک مستقیم : کاربرانی که به طور مستقیم آدرس وب سایت شما را در نوار گوگل وارد میکند و وارد وب سایت شما میشوند شامل این دسته هستند.
  • ترافیک ایمیلی : این مدل ترافیک همان کاربرانی هستندکه با کمک e-mail marketing وارد وب سایت شما می شوند.
  • ترافیک ارگانیک: این مدل از ترافیک، که جزء بهترین نوع ترافیک وب سایت به شمار می آید کاربرانی هستندکه  توسط موتورهای جستجوگر وارد وب سایت شما میشوند.
  • ترافیک پولی: کاربرانی هستند که ازطریق تبلیغات پولی Google AdWords وارد وب سایت شما میشوند در این دسته قرارمیگیرند.
  • ترافیک ارجاعی: همان لینک هایی است که وب سایت های دیگر به وب سایت شما می دهند وکاربران باکلیک کردن روی لینک از وب سایت دیگری وارد وب سایت شما میشوند.
  • ترافیک رسانه های اجتماعی: کاربرانی هستند که از رسانه های اجتماعی دیگری مانند Instagram ،Telegram وغیره وارد وب سایت میشوند.
  • سایر ترافیک ها: کاربران ورودی اگر در هیچ کدام از دسته های بالا یک قرار نگیرند شامل این دسته می شوند.

فواید سئو ارگانیک

میتوان گفت که یکی ازفواید اصلی سئوی ارگانیک این است که کاربر بیشترروی این نوع نتایج کلیک میکنند وآنها را مورد بررسی قرار می دهند؛ زیرا اکثر این مدل نتایج جستجو نسبت به نتایج جستجوی پولی مطمئن ترهستند. در حقیقت، اغلب مخاطبان اینترنت از روی نتایج جستجوی پولی گذر میکنند وروی اولین نتیایج ارگانیک نشان داده شده برای جستجوی آنها کلیک میکنند.

فواید دیگرآن است که سئوی ارگانیک پرداخت هزینه‌ مستقیم ندارد؛ البته این مورد را فراموش نکنید که شمابرای بالابردن کیفیت وب سایت خودبه نیروی کارنیاز دارید. که تقویت سئوی ارگانیک وب سایت، برند تجاری شمارا به دیگران معرفی می کند و همزمان اعتبار شرکت شمارا هم بالا می برد.

همان طورکه گوگل براساس اعتبار یک وب سایت، آن رادر جایگاه بالاتری بین نتایج جستجو قرار میدهد، کاربر نیز تصور رابر این موضوع میگذارندکه اگر شمارتبه وجایگاه بالاتری رااز گوگل دریافت کرده باشید مطمئن ترهستید.

فواید سئو غیر ارگانیک

امکان دارد که این سوال را بپرسیداگر سئوی ارگانیک رایگان است وترافیک بیشتری برای وب سایت شمابه همراه دارد، چرا حتما باید از فاکتورهای سئوی غیر ارگانیک استفاده کنیم؟ در جواب باید این گونه بگوییم هرسکه دورو دارد واستفاده از استراتژیهای سئوی غیر ارگانیک نیز فواید خاص خودرادارد.

درابتدا بایدبگوییم بااینکه سئوی غیر ارگانیک بیشتر از سئوی ارگانیک هزینه دارد، به همین خاطر است که سرعت نتیجه دهی آن بسیار بیشتراست. سئوی ارگانیک روندبسیار آرامی دارد و امکان دارد که ماهها زمان ببرد تا کلمات کلیدی شما را رتبه بندی کند. اماشما میتوانید بااستفاده از سئوی غیر ارگانیک ظرف چندروز یک کمپین تبلیغاتی ایجاد واداره نمایید.

فواید دیگر آن میتواند نوع سئو وب سایت ، ونحوه ی قرارگیری نتایج جستجوی پولی در قسمت های مختلف از صفحات نتایج جستجو است که درمعرض دیداست. حتی کاربرانی که این مدل تبلیغات رانادیده میگیرند وروی نتایج ارگانیک کلیک میکنند هم هنوز نام شرکت شمارا مشاهده می کنند واین موضوع به شناساندن برند تجاری شما کمک بسیاری میکند.

در آخر، شرکتهایی که محصولی به فروش میرسانند میتوانند از تبلیغات لیست کردن کالا (PLA) استفاده نمایند. این موضوع یکی از ویژگی های درشبکه نمایش گوگل (Google) است که شرکتها از طریق آن میتوانند تبلیغاتی راایجاد نمایند که عکس ها و مبلغ کالای مرتبطی رانشان میدهند. هم چنین هنگامی که کاربران برروی این مدل تبلیغات کلیک نمایند، مستقیم به صفحات فروش آن محصول وارد میشود.

اهداف نتایج جستجوی ارگانیک

اصلی و اساسی ترین اهدف سئو وب سایت، بالا بردن جایگاه وب سایت در صفحه های نتایج موتورهای جستجوگر هست. باداشتن رتبه ی برتر در صفحه های نتایج جستجوگر، وب سایت ها میتوانند به صورت قابل توجهی ترافیک بیش تری برای وب سایت خودشان کسب کنندکه این موضوع به احتمال زیادمنجر به افزایش درآمد چشم گیری برای آنها میشود.

یک وب سایت میتواند به صورت روشهایی به غیر از جستجوی ارگانیک، برای خود ترافیک وب سایت به دیست آورد، ولی باتوجه به اینکه نسبتا تمام این روشها نیاز به پرداخت هزینه های بسیاری هستند و به محض تمام شدن پرداخت ا کسب ترافیک هم نیز تمام میشود، به کاربرن از سئو وب سایت و کسب ترافیک ارگانیک، بسیار اقتصادی وبا بهره وری بالا میباشند.

بعضی از موارد اساسی که میتوانند موجب قرارگیری وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک شوند عبارتنداز:

  • داشتن ساختاری درست در لینک های داخلی و خارجی
  • استفاده از بک لینک های با عالی
  • استفاده کردن از اصول سئو فنی
  • تولید محتوایی درست و جذاب
  • داشتن نصاویر و ویدئو های حرفه ای
  • بهینه سازی وب سایت برای تلفن همراه
  • به کاربردن گواهینامه SSL

تمامی راه های موجودبرای قرارگرفتن در نتایج جستجوی ارگانیک رابه دو دسته تقسیم بندی می کنیم:

سئو داخلی: سئو وب سایت داخل صفحات یاهمان سئو داخلی شامل مجموعه فعالیتهایی میشوند که داخل یک وب سایت توسط ادمین اجرا می شوند. همانند: تولید کردن محتوا، لینک دهنی داخلی، بهینه کردن عکس ها، سرعت لود وب سایت، سئو فنی و… .
سئو خارجی: سئو خارجی همان فعالیت هایی است که در هم راستا بک لینک کردن انجام می شود. همانند: ساخت بک لینک‌ کردن با برنامه ی مشخص مانند تبلیغات رپورتاژ آگهی و فعال بودن در رسانه های اجتماعی و ساخت لینک درآنها برای وب سایت.

سخن نهایی

مهم این است که بدانید موتورهای جستجوگر از نشان دادن لینک‌های تبلیغاتی درآمد زایی میکنند. هدف های آن ها این میباشد که بهترین پاسخ رادرجواب به جستجوی کاربر ارائه دهند تاجستجوکنندگان برای استفاده دوباره ازآن موتورهای جستجوگر مجذوب شوند وموتورهای جستجوگر هم آن ها رادر نتایج جستجو مدت زمان طولانی نگهدارند.

برخی از اصول وویژگیهای نتایج جستجوگر یا سرچ در گوگل (Google) ارگانیک میباشد و بااستفاده  از صفحات قابل دسترسی است. این ویژگیها مربوط به اسنیپ ها و سؤال های مرتبط هم می‌ شوند. بهتراست بدانید ویژگی های بساری از جستجوهستند که با پرداخت هزینه وتبلیغات ونه از طریق سئو وب سایت دستیافتنی نیستند و تنها داده‌های خودرا از منبع اختصاصی مانند ویکی پدیا وغیره جمع آوری میکنند.

برای این که ورودی حاصل از جستجوی ارگانیک وب سایت خودرا ارتقاء دهید، ابتدا قالب وب سایت خودرا بهینه کنید وبعد ازمطالعه کردن مقاله هایی مرتبط با سئو مانند آموزش سئو وب سایت وغیره اطلاعات خودرا دررابطه با سئو وب سایت بالا ببرید.

درباره‌ی zarei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *