بیشترصاحبان وب سایت ها و وبلاگ ها رویای قرارگرفتن دررتبه یک گوگل برای کلمات کلیدی خاصشان را درسر میپرورانند ومیخواهند ورودی گوگل خود راتاجای ممکن افزایش دهند.اما اکثر آنها پس ازمدتی تلاش خودرا متوقف میکنند،زیرااز تقلا برای بدست آوردن بک لینک ازطریق تکنیک های مختلف خسته شدهاند.البته شکی نیست که لینک بیلدینگ هنوز هم یکی ازمهمترین فاکتورهای رنک گوگل محسوب میشود،اما این موضوع به این معنی نیست که بخواهیدمدام بدنبال بک لینک برای وب سایت خود باشید.
ماهم دراین مقاله قصد نداریم درمورد روشهای تاییدشده لینک سازی(بدون جریمه شدن توسط گوگل)همچون لینک بیلدینگ مقیاسی یالینک های سرمقاله ای(Editorial Link)صحبت کنیم.هدف ما دراین مطلب این است که شما رابا روش ها و راهکارهای پژوهش و نوشتن مقالات آشنا کنیم که میتوانند درطولانیمدت تاثیر شگرفی درترافیک طبیعی وب سایت شما داشته باشند وحتی رتبه های بالایی درگوگل رااز آن شما کنند. والبته همان طورکه گفتیم برای به کارگیری این روشها شما هیچ نیازی به پیمودن فرآیند لینک بیلدینگ و پیچیدگیهای آن نخواهید داشت.حالا حتماً از خودتان میپرسید مگر میتوان بدون لینک بیلدینگ هدفمند هم به رتبه های بالایی درنتایج گوگل دست یافت؟ بله، بدون شک چنین چیزی ممکن است!
رنک گوگل فقط به لینک سازی مربوط نمیشود.
پیش از هرکاری باید بنیان و اساس قدرتمندی برای وب سایت یا وبلاگ خود ایجاد کنید.اگر وب سایت شما ازسیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کند،میتوانید ازصدها پلاگین وافزونه موجود به صورت رایگان استفاده کنید وازمزایای آن ها بهرهمند شوید.(البته برخی از این افزونه ها به صورت رایگان در دسترس افراد قرار نمی گیرند وبرای تهیه آن باید هزینهای پرداخت شود)
لطفاً این را فراموش نکنید که به دست آوردن ترافیک و وذودب گوگل زیاد به معنای داشتن لینک های زیاد نیست،بلکه نتیجه داشتن یک محتوای با کیفیت و ارزشمند است.اگرمحتوای شما کیفیت پایینی داشته باشد شانس بدست آوردن رتبه های بالا درنتایج جستجوی گوگل بسیارپایین خواهد بود.
خب،اکنون کمی بیشتر درباره ارزش محتوا میدانید.اماقبل ازاینکه بخواهید ازاستراتژیهای موجود دراین مقاله استفاده کنید،بایدمراحل زیررا بدقت دنبال کنید.
بهینه سازی ریچ اسنیپت ها
موتورهای جستجوگر به شما این امکان را میدهند که اطلاعات مرتبط و اصلی در مورد وب سایت خود رامشخص نمایید.این موضوع بسیار مهم است،به خصوص بعد ازدوره الگوریتم هامینگ برد که درآن گوگل تمامی تلاش خود را برای درک موضوع وب سایت شما انجام داد.
ریچ اسنیپت ها،کدهای نشانه گذاری شدۀ کوچکی برای صفحات شما هستند که به عنوان متن در زیر عنوان لینک در نتایج موتورهای جستجوگر ظاهر میشوند.آنها ظاهری شبیه زیر خواهند داشت:
زمانیکه گوگل محتوای موجود درصفحات شمارا به خوبی درک کرد و موضوع وب سایت شمارا فهمید،یک ریچ اسنیپت برای صفحۀ شما ایجاد میکند(متنی دقیق،باجزییات کامل که به کاربران نهایی کمک میکندآن چیزی را که جستجو کرده اند را راحت تر پیدا کنند).وب سایت MOZ بیان کرده است که ریچ اسنیپت ها بگونه ای طراحی شده اند تادر درک بهتر موضوع صفحه به کاربران کمک کنند.
بخاطر داشته باشید که هدف شما درنهایت افزایش نرخ کلیک است واین موضوع در رتبه گوگل شما هم تاثیر دارد.پس شما باید هرکاری که میتوانید انجام دهید تاکاربران بر روی وب سایت شما کلیک کنند.ریچ اسنیپت ها دراین زمینه به شما کمک میکنند.گوگل از ریچ اسنپیت ها برای محتواهای زیر پشتیبانی میکند:
- نقدو بررسی ها
- موسیقی
- دستور العمل ها
- محصولات
- افراد
- کسب وکارها وسازمان ها
نکته:شما بایدبصورت مداوم محتوا ومطالبی راتولید کنید که با کوئری های جستجوی کاربران همسان و همتراز باشد.به زبان ساده،محتوای شما باید بااهداف وجستجوهایی که توسط کاربران انجام میشود مرتبط باشد.بیشتر اوقات،گوگل ریچ اسنیپت هایی را براساس محتوای موجود در وب سایت شما ایجاد میکند.پس اگر محتوای خوب و باکیفیتی ایجاد شود،گوگل میتواند کارخود رابدرستی انجام دهد.
جلوگیری ازبروز پوگو استیکینگ(بازگشت به نتایج جستجو)
اولین و مهمترین فاکتور رتبه بندی درنتایج اول گوگل،رضایت کاربران است.اگر میخواهید ترافیک وب سایت خود رابدون لینک بیلدینگ افزایش دهید،بایداثر پوگو استیکینگ (pogo – sticking)را به حداقل برسانید.امامنظور ازاین واژه دقیقاً چیست؟خب،زمانیکه کاربر ازطریق موتورهای جستجوگر وارد وب سایت میشود وبدون بازدید از وب سایت شما به نتایج جستجو برمیگردد،Pogosticking یابازگشت به نتایج موتور جستجوگر اتفاق افتاده است.براساس یافتههای وب سایت Foster Web Marketing،گوگل ازپوگو استیکینگ،بیشتر ازنرخ پرش یابانس ریت بالا متنفراست.
بگذارید سادهتر موضوع رابه شما توضیح دهیم:آیا تابحال برای شما پیش آمده است که به دنبال موضوع خاصی درگوگل باشید،بر روی 10 نتیجه اول کلیک کنید وازنتایج نمایش داده شده ناراضی باشید؟دراین شرایط چه کار میکنید؟به سرعت دکمه بازگشت رافشار میدهیدتا به نتایج جستجو برمیگردیدوبر روی لینک وب سایت دیگری کلیک خواهید کرد.این همان Pogo-sticking است که درآن کاربراز یک نتیجه به نتیجه دیگر میرود،زیرا نیازش برطرف نمیشود.
نکته:بایدبه این نکته توجه داشته باشید که Pogo-sticking با بانس ریت (یا نرخ پرش)متفاوت است.نرخ پرش مربوط به آمارداخلی وب سایت است وزمانی رخ میدهدکه وب سایت شما توسط کاربرباز میشود امااین بازدیدکنندگان ازسایر صفحات وب سایت شما بازدید نمیکنند.دیگرمهم نیست که این کاربرازچه طریقی وب سایت شمارا پیدا کرده است.اما Pogo-stickingزمانی رخ میدهدکه کاربرازطریق موتورهای جستجوگر وب سایت شمارا پیدا میکند،اما به سرعت وب سایت شما راترک میکند ودوباره به نتایج جستجوی خودباز میگردد.درنتیجه موتورهای جستجوگر متوجه میشود که وب سایت شما نیازکاربر را برآورده نکرده است.حال این موضوع میتواندبخاطر تجربه کاربری، طراحی یا متون موجود در وب سایت شما باشد.
آقای سایروس شپارد پدیده Pogo-sticking رااین چنین توضیح میدهد:
بطورخلاصه،Pogo-stickingزمانی رخ میدهد که یک وب سایت یا صفحه خاص درنتایج برتر گوگل نمایش داده شود،اما نتواند نیازکاربرجستجو رابدرستی برطرف کند.
وقتی پوگو استیکینگ اتفاق میافتد،گوگل این موضوع رابه معنی نامناسب بودن محتوای شما برای جستجوی انجام شده میشناسد.دلیل این امر نیز بسیار واضح است: وقتی که کاربران مختلفی از محتوای صفحه شما بازدید میکنند،اما زمانی راصرف مطالعۀ محتوای شما نمیکنند،واضح است که محتوای شماقادربه راضی نگه داشتن این کاربران و بازدیدکنندگان نیست.در نتیجه وب سایت شمابتدریج رتبه و ورودی جستجوی خودرا از دست میدهد.
زمانیکه رضایت کاربران خودرا جلب میکنید،به تدریج تعداد کاربرانی که وب سایت شما راترک میکنند،کاهش پیدا خواهدکرد.برای این منظورشما باید محتوای مناسب برای بازدیدکننده خود تولید کنیدتااو دلیلی برای ترک وب سایت شمانداشته باشد.دراین مقاله،با روشهایی آشنا خواهید شد که به شما کمک میکنداز طریق ایجاد محتوای باکیفیت،ازپوگو استیکینگ یاهمان Pogo-sticking وب سایت خود بکاهید.به این ترتیب گوگل شمارا به عنوان یک منبع بسیاربا کیفیت خواهد شناخت ومدام شما رادرنتایج جستجو بالاتر وبالاترخواهدبرد.ودیگر احتیاجی نیست که برای بدست آوردن نتایج خوب ازگوگل،تنهابر روی ساخت بک لینکهای متعدد تمرکز کنید ودر نهایت هم به سرعت ازرتبه خود سقوط کنید.
افزایش ورودی گوگل و ترافیک وب سایت بدون لینک بیلدینگ
خوب حالاکه باتاثیرریچ اسنیپت هابرروی رتبه بندی موتورهای جستجوگر وترافیک حاصل ازآن آشنا شدیم،میتوانیم باتسلط هرچه بیشتر،از چهار روش تایید شده برای افزایش ترافیک وب سایت بدون نیازبه لینک سازی استفاده کنیم.هرکدام ازاین استراتژیها،زمانیکه به درستی در وب سایت شمامورداستفاده قرار بگیرد،میتواندترافیک زیادی رااز طریق موتورهای جستجوگربه وبسایت خود روانه سازد.
1.اخبار و رویدادهای مربوط را در اولین فرصت منتشر کنید.
آیا میتوانید به سرعت (و زودتر از سایر رقبا)در موردآخرین اخبار حوزۀ تخصصی خود مطلب بنویسید؟اگر چنین است،شما میتوانیدازاین توانایی برای بهبودرتبه گوگل خود ودرنتیجه افزایش ورودی گوگل و ترافیک جستجوی خود استفاده کنید.
استیون لِوی یک متخصص بازاریابی دیجیتال است که درکتاب خود توضیح میدهدچگونه مهندسان گوگل،رضایت کاربران خودرا بادرک وآنالیز دادههای حاصل ازنحوه رفتارآنها مورد بررسی قرار میدهد.یکی از معیارهای گوگل دراین زمینه،کلیکهای طولانی است.کلیکهای طولانی زمانی رخ میدهدکه یک کاربرازطریق نتایج موجوددر موتورهای جستجوگر بر روی آدرس وب سایت شما کلیک میکندودوباره به صفحه نتایج برنمیگردد.
یکی از روشهایی که کمک میکند صاحبان یک وب سایت ازبرنگشتن بازدیدکنندگان به نتایج جستجو مطمئن شوند،این است که بطور مداوم اخبارو مطالب خود را بروزرسانی کنند.اینکار نه تنهابطور مستقیم در رنکینگ گوگل تاثیر داردو جلوی پوگو استیکینگ رامیگیرد،بلکه این شانس رابوجود میآوردکه دیگر وب سایت های معتبردر زمینۀ کاری شما،این مطلب رابا ذکرمنبع منتشر نمایند(البته ممکن است برخی از وب سایت های نامعتبرو بیاخلاق هم مطلب شمارا بدزدند.اما این هم در طولانیمدت به معنی اعتبار بیشتر شماست).پس شما از طریق بروزرسانی مداوم میتوانیدبطور غیرمستقیم بک لینک بسازید.
درست است که وب سایت های اول جستجو معمولاً دامنه های معتبر وقدیمی دارند وامتیاز آن ها نزد گوگل بالاست،امامهمترین دلیلی که این وب سایت هادرنتایج اول گوگل قراردارند این است که اخبار جدید و فوری حوزه سئو را پوشش میدهند.این وب سایت هامعمولا آخرین بروزرسانی های موجود درحوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ رامنتشر میکنند.آنها بیشتر اوقات کنفرانس های مرتبط باسئو وکارگاه های آموزشی رابرگزار میکنند.از آنجایی که 48% از جستجو ها منجربه کلیک طبیعی می شود،پس شما باید با آخرین اطلاعات واخبار حوزه خود بروز باشیدو بطور مداوم درمورد آنها مطالبی منتشر کنید.دراین صورت قادر خواهید بود درنتایج اول گوگل باشیدو اطلاعات مرتبطی دراختیار کاربران خود قرار دهید.
وبلاگ هایی که مرتبط با فناوری هستندبه راحتی میتوانند ازاین گزینه به نفع خود استفاده کنند.بعنوان مثال وب سایت TechCrunch درصفحه اصلی خود بخشی رابرای اخباراختصاص داده است.این بخش همان جایی است که بیشترافراد برای آشنایی با اخبارجدید به آن مراجعه میکنند.
بخاطر داشته باشید،زمانیکه به سرعت محتوای با ارزش و مفیددر مورد اخبار تولید میکنید،کاربران بطور طبیعی به شما لینک خواهند داد.خب،حالا سوال اینجاست که ازکجا می توان اخبارجدید حوزه تخصصی خودرا پیدا کرد؟
گوش به زنگ باشید.
اگربازاریاب دیجیتال،وبلاگ نویس یاتولید کننده محتوا هستیدباید همیشه گوش به زنگ باشید.درحوزه تخصصی خود به دنبال اتفاقات جدید باشید ودر مورد آن مطلب بنویسید.مطلبی که بتواند سروصدای زیادی برپا کند.حتی اگر این اخبار نتواند درمیان افراد به خوبی توسعه یابد،باز هم میتوانید ازیک مقاله خوب به نفع خود استفاده کنیدو از این طریق به کاربران خود کمک کنید تا به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.خوانندگان،تولید کنندگان محتوایی را که به طور مداوم مقالات مفیدی ارائه میدهد و در مورد رویدادهای فعلی مطلبی منتشر می کنندرا به عنوان یک فرد حرفه ای خواهند شناخت.
همانطورکه میدانید هزاران موضوع جدید درحوزه اخبار وجود دارد که میتوانید هم اکنون آنهارا پوشش دهید.برای مثال هم اکنون که شمادر حال مطالعۀ این مقاله هستید،این دو موضوع سر تیتر اخبار وب سایت Search Engine Land است.
هرکدام ازاین موضوعات میتواند محتوای خوبی برای کاربر فراهم کند البته اگر تحقیقات خوبی بر روی آن انجام شود.اگر هنوز هم قانع نشده اید که بروزرسانی اخبار میتواند استراتژی مفیدی برای شما باشد،باید تجربه برایان دین (مدیر وب سایت Backlinko)که با استفاده ازاین روش نرخ تبدیل خود را تا 785% افزایش داده است را در نظر بگیرید.
اگربرای اجرای این استراتژی آماده هستید،باسرتیترها کارخود را آغاز کنید.فقط باید بخاطر داشته باشیدکه اخبار موجودرا به محتوای با ارزش و منحصر به فرد تبدیل کنید که عنوان های خوبی دارد.در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چگونه می توان یک سرتیتر عالی نوشت.
عنوان اصلی خبر: گوگل محتوای غنی پزشکی را به قاب دانش(Knowledge Graph)تبدیل می کند.
عناوین جذابی که می تواند باعث کلیک کاربران برروی خبر شود.
ایده های عملی درمورد مقالات را تشخیص دهید
شما می توانید ایده های جدید برای به روزرسانی اخبار را در وبلاگ ها، مجلات، بخش دیدگاه های سایت و پادکست ها پیدا کنید. به عنوان مثال نگاهی به جلد مجلاتی بیندازید که در حوزه تخصصی شما کار می کنند. این مراحل را دنبال کنید (به عنوان مثال):
مرحله اول: به سایت magazines.com بروید. کلمه کلیدی خود را تایپ کنید (مثلا بازاریابی) و سپس روی آیکون جستجو (Search) کلیک کنید.
مرحله دوم: نتایج به دست آمده را مطالعه کنید. بر روی جذاب ترین موارد کلیک کنید.
مرحله سوم: جلد مجلات را بررسی کنید. سرتیترهای عملی را انتخاب کنید و سپس به توسعه آن فکر کنید. سعی کنید تیتر یا عنوانی را بنویسید که کاربر را به کلیک کردن تشویق کند.
اجازه دهید این موضوع را نیز با مثالی توضیح دهیم:
عنوان اصلی: مدل استارت آپی که برای همه افراد کارساز است.
سرتیترهای تغییر یافته:
- بهترین مدل استارت آپی برای بازاریابان محتوایی که به دنبال سود بیشتر هستند.
- چگونه یک مدل استارت آپی ساده در عرض شش ماه بیش از 5600 مشترک ایجاد کرد؟
از منابع مختلف کمک بگیرید
شما باید اخبار مرتبط را از منابع قابل اعتماد به دست آورید و از آنها برای تولید محتوای با ارزش، عمیق، مفید و قابل کلیک استفاده کنید. اولین مکانی که می توانید بهترین اخبار حوزه تخصصی خود را پیدا کنید بخش اخبار گوگل است:
مرحله اول: ابتدا به صفحه Google News بروید. کلمه کلیدی (مثلاً Email Marketing) مورد نظر خود را تایپ کنید. بر روی آیکون جستجو کلیک کنید یا کلید Enter را بزنید.
مرحله دوم: اخبار جدید برای آن کلمه کلیدی را بررسی کنید.
همانطور که مشاهده می کنید. گوگل اخبار جدید را ایندکس می کند و سپس آن را در این بخش نمایش می دهد. برخی از اخبار ممکن است اخیرا منتشر شده باشد و برخی نیز در عرض چند دقیقه منتشر می شوند. در اینجا باید هوشیار باشید.
زمانی که اخبار مرتبط با حوزه شما منتشر شد، می توانید هر کدام از محتواها را بخوانید و بهترین روش را برای بهبود آن به دست آورید. همچنین می توانید اخبار مشابه را از منابع مختلف جمع آوری کنید و به شکل یک مقاله واحد دربیاورید. به عناوین زیر توجه کنید:
- 13 متخصص بازاریابی ایمیلی که روش های افزایش ایمیل را بیان می کنند.
- چگونه 5 وبلاگ، 18977 بازدید کننده را در عرض 7 روز و از طریق بازاریابی ایمیلی به دست آوردند؟
نکته: زمانی که در حال جمع آوری منابع هستید، به دنبال صداقت، شفافیت و کامل بودن محتوا باشید. هدف این است که با استفاده از نتایج و کاوش در آنها بتوانید مقالۀ مختص به خود را بنویسید.
همچنین باید در مقاله خود به اخبار اصلی لینک دهید. هرگز سعی نکنید محتوای جمع آوری شده را تنها برای خود نشان دهید. این گزینه بسیار مهم است. به تلاش های دیگران نیز احترام بگذارید. سایت دیگری که می توانید در آن موضوعات خوبی برای نوشتن پیدا کنید سایت alltop.com است.
اینفوگرافیک های ویروسی ایجاد کنید
اینفوگرافیک یکی از 15 نوع محتوایی است که می تواند ترافیک زیادی تولید کند. به اشتراک گذاری منظم اینفوگرافیک های جالب با طراحی خوب، می تواند ترافیک حاصل از جستجو را به سطح بعدی منتقل کند.شما می توانید از اینفوگرافیک ها برای به دست آوردن ترافیک های طبیعی و بازدید کننده از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
به طور متوسط، هر اینفوگرافیکی که ایجاد می شود قادر است 53000 بازدید کننده معتبر و 800 بک لینک از دامنه های منحصر به فرد ایجاد نماید. اینفوگرافیک ها همچنین می توانند اشتراک های خوبی در شبکه های اجتماعی تولید کنند.
اگر اینفوگرافیکی که تولید می کنید با کیفیت و مفید باشند، افراد به شما لینک خواهند داد. حتی در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز استفاده از تصاویر می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال مطالعات انجام شده نشان می دهد که توییت های حاوی تصاویر، 150 درصد ریتوییت بیشتری دریافت می کنند.
در دنیای بازاریابی اینترنتی، افراد و شرکت ها باید با رقبای خود مقابله کنند. اما حقیقت این است که مقالات و تمامی محتواهای متنی، بسیار رقابتی تر از محتواهای مبتنی بر تصویر هستند. به هر حال نوشتن یک مقاله (خوب یا بد) راحت تر از ایجاد تصویر و گرافیک است. هر چقدر بتوانید تولید اینفوگرافیک را سریع تر آغاز کنید بهتر خواهد بود. بیش از 10 دلیل برای ادغام عناصر بصری با برنامه های بازاریابی وجود دارد. یکی از این دلایل این است که محتوای بصری می تواند 93% از تمامی ارتباطات انسانی را به خود اختصاص دهد. همچنین مغز انسان عناصر بصری را 60000 بار سریع تر از متن پردازش می کند.
اگر برای استفاده از اینفوگرافیک در تولید ترافیک طبیعی و رتبه بندی بالا آماده هستید، به دنبال مقالات مفید در این زمینه باشید.
پست های عمیق با عنوان 10 مورد از بهترین ها را بنویسید
پست هایی که در آن موارد مهم و برتر ارائه می شود نزد خوانندگان بسیار محبوب هستند. اینگونه پست ها می تواند ترافیک حاصل از موتورهای جستجو را افزایش دهد به خصوص اگر عمیق نوشته شود و برای اثبات گفته ها، از حقایق استفاده کند.
زمانی که تصاویر، فیلم ها و اسلایدها را به پست خود اضافه می کنید؛ قادر خواهید بود 40% از مخاطبان را وادار به پاسخگویی بر اساس اهداف خود کنید. زمانی که لیستی از موارد مهم را تهیه می کنید، باید برای هر کدام از آیتم ها عددی را فراهم کنید (به خصوص اعداد فرد).
توضیح علمی اعداد فرد
روزنامه گاردین (Guardian) نظر سنجی ای را با حضور 44000 شرکت کننده انجام داده است تا تمایل افراد به اعداد فرد و زوج را تشخیص دهد. نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که عدد 7 واضح و شفاف است. حتی در کشورهای دیگری همچون چین هم بیشتر افراد معتقدند که اعداد فرد هوشمندانه هستند یا حتی اعدادی آسمانی اند.
این افراد معتقدند خوشبختی در پشت اعداد فرد است. به همین خاطر قبل از نوشتن لیست برترین ها، در مورد اعداد فردی که می تواند نظر خواننده را به خود جذب کند فکر کنید. بر اساس یافته های Harp Social، اعداد فرد بهتر از اعداد زوج عمل می کنند. بنابراین در پست خود از اعداد فرد استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست آورید.
جستجو کردن در موضوعات مشابه را فراموش نکنید. شما می توانید لیست خود را تهیه کنید اما باید مطمئن شوید که مقاله و پست شما استثنایی است و از سایر مقالات متمایز است.
فراتر از کلمات کلیدی فکر کنید
شما می توانید سئوی خود را به سادگی با طبقه بندی کلمات کلیدی خود بهبود ببخشید تا تمایل و طرز فکر کاربران را درک کنید.
بله، کلمات کلیدی هنوز هم به سئو سایت مرتبط است اما شما باید پا را فراتر از آن بگذارید زیرا الگوریتم هامینگ برد گوگل می تواند به آسانی مرتبط بودن و اعتبار یک صفحه از سایت را تشخیص دهد. به خاطر داشته باشید هر بهبودی که گوگل در الگوریتم های خود ایجاد می کند به کاربران کمک می کند چیزی که به دنبالش هستند را راحت تر پیدا کنند.
قصد کلمات کلیدی یا قصد کاربران یکی از 4 ستون اصلی در پژوهش کلمات کلیدی موثر است.
اینکه کاربر برای چه منظوری از کلمات کلیدی استفاده می کند بسیار مهم است. بر اساس یافته های سایت Search Engine Land، کاربر اساساً به دنبال انجام کاری است ، کاربر دوست دارد در مورد موضوعی اطلاعاتی به دست آورد یا به جایی برود و یا کاری انجام دهد (یا هر سه مورد).
اگر محصول یا خدماتی را به فروش می رسانید، به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی با پیشوند یا پسوند “خرید“، بیشترین جستجوها را در میان کاربران داشته است.
هنگامی که در نوشتن متن خود علاوه بر کلمات کلیدی قصد کاربر در مورد این کلمات را مد نظر قرار می دهید، نتایج بهتری دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال زمانی که جستجویی برای برنامه های کاهش وزن انجام می دهید، گوگل از فاکتورهای رتبه بندی بسیاری برای یافتن محتوای مرتبط، عمیق و مفید استفاده می کند.
زمانی که برای کلمات کلیدی مد نظر خود محتوایی تولید می کنید، می توانید آن را به صورت لیست برترین ها در بیاورید. به عنوان مثال ” نقد و بررسی دستگاه های کتابخوان آمازون”:
- سه مورد از بهترین نظرات و بررسی های کاربران دستگاه های کتابخوان آمازون
- بهترین بررسی های انجام شده در مورد کتابخوان الکترونیکی آمازون
در این صورت کاربران قادر خواهند بود تفاوت موجود بین دستگاه های کتابخوان را درک کنند و خرید هوشمندانه ای داشته باشند. مثلاً جستجوی “کتابخوان آمازون کیندل Paperwhite”، جستجوی بسیار جزئی تر و تخصصی تری است. مطمئناً فردی که این عبارت را جستجو می کند، تنوع محصولات کتابخوان را می داند و محصول خود را انتخاب کرده است. عناوین مطلب شما ممکن است شبیه عناوین زیر باشد:
- بررسی کتابخوان آمازون کیندل Paperwhite: پنج قابلیت قابل توجه
- چگونه یک کتابخوان آمازون کیندل پیپروایت بخریم؟ بررسی ها و رتبه بندی ها
- از کجا می توان یک کتابخوان آمازون کیندل پیپروایت تهیه کرد؟ بررسی ها و تخفیف ها
در محتوای خود از اسلایدشیرهای مرتبط استفاده کنید
همانطور که می دانید سایت SlideShare.net غول بازاریابی محتوا محسوب می شود. این سایت یکی از محبوب ترین و قابل اعتماد ترین سایت هایی است که در اینترنت وجود دارد. سایت اسلایدشیر از قدرت یوتیوب و PowerPoint برای ارزش بخشیدن به محتوای شما استفاده می کند.
علی رغم به رورزسانی الگوریتم گوگل، اسلایدشیر هنوز هم به قدرت خود باقی است و رشد تاثیر آن همچنان ادامه دارد. اگر بتوانید از این اسلایدها در محتوای خود استفاده کنید، شما می توانید با استفاده از اسلایدشیرها ترافیک بسیار خوبی از موتورهای جستجوگر به دست خواهید آورد.
از آنجایی که مغز انسان اطلاعات بصری را 60000 بار سریع تر از متن ساده پردازش می کند، شما می توانید با استفاده از اسلایدهای با کیفیت کاربران را تحت تاثیر قرار دهید. یکی از سایت هایی که از این گزینه به خوبی استفاده کرده، سایت Traffic Generation Cafe است . “آنا هافمن” مدیر این وب سایت به خوبی می داند که چگونه باید از عناصر چند رسانه ای برای افزایش ارزش پست های خود و نیز به دست آوردن ترافیک بیشتر استفاده کند.
او پس از ایجاد نه اسلایدشیر و قرار دادن آن در پست های وبلاگ خود به نتایج جالبی دست یافته است:
- افزایش بازدید کننده از 0 به 243000 بازدید کننده در عرض 30 روز
- اختصاص دادن صفحه اول گوگل به سایت خود
- به دست آوردن 14000 کلیک برای وبلاگ
- به دست آوردن بیش از 400 طرفدار در فیس بوک
شما می توانید برای مقاصد مختلف از اسلایدشیر استفاده کنید:
- به دست آوردن ترافیک هدفمند
- بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر
- ساخت لیست ایمیل
- بهبود روند برندسازی
- رشد شبکه آنلاین خود
خوب حالا تصور کنید تمامی مزایای گفته شده در یک محتوا کنار یکدیگر جمع شود. با قرار دادن این اسلایدها در داخل محتوا، از دیگر رقبای خود متمایز خواهید بود. گوگل نیز به خاطر تلاش های زیادی که انجام داده اید به شما پاداش می دهد. برای قرار دادن اسلایدها در محتوای خود این مراحل را دنبال کنید:
مرحله اول: ابتدا به سایت SlideShare بروید. کلمه کلیدی خود را وارد کنید تا با فایل های مرتبط اشنا شوید.
مرحله دوم: فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی آن کلیک نمایید. محتوای آن را به دقت بخوانید.
مرحله سوم: کد مخصوص را کپی کنید و در پست خود Paste کنید.
به سایت های معتبر لینک دهید
اهمیت این موضوع به سادگی قابل بیان نیست. با استفاده از بک لینک های معتبر و قوی امکان به دست آوردن ترافیک تا 214 درصد افزایش پیدا می کند.
شما می توانید به سایت های معتبر لینک دهید، ترافیک زیادی برایشان ارسال کنید و در مقابل ترافیک طبیعی خود را بهبود ببخشید. باید بدانید که لینک دادن به سایت های معتبر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وضعیت برند شما را بهبود می بخشد.
فراموش نکنید که سایت شما برای چه چیزی طراحی شده است. هدف اصلی و نهایی شما متصل کردن صفحات وب به یکدیگر و نیز کمک به کاربران برای یافتن محتوای مفید است. این نکته دقیقاً دلیل به وجود آمدن گوگل است.
یکی از سایت های معتبری که برای هر کلمه کلیدی رتبه ای دارد، سایت ویکی پدیا است. این سایت به خوبی اهمیت سئوی داخلی همچون لینک های داخلی و لینک دهی معتبر را درک کرده است. لینک دادن به صفحات داخلی سایت زمانی موثر خواهد بود که شروع به لینک دادن به سایت های معتبر کنید. این دقیقا همان چیزی که سایت ویکی پدیا را از دیگر سایت ها متمایز کرده است و موفقیت زیادی برای این سایت به وجود آورده است.
به طور خلاصه، زمانی که فرآیند لینک دهی به سایت های معتبر و مرتبط را آغاز می کنید، قادر خواهید بود به طور طبیعی لینک هایی را برای سایت خود به دست آورید. سایر افراد نیز به تدریج به شما لینک می دهند، محتوای شما را به اشتراک می گذارند و حتی آدرس سایت شما را در لیست ایمیل خود منتشر می کنند.
محتوای موجود را برای ساخت لیست به روزرسانی کنید
به روز رسانی محتوای موجود یکی از روش های معروف در استراتژی محتوا است که به افزایش ترافیک و بهبود رتبه بندی سایت کمک می کند. در این شرایط، معمولا محتوایی که در سایت وجود دارد به روزرسانی می شود تا استفاده از آن برای کاربران راحت تر و بهتر باشد. “برایان دین” بنیانگذار سایت Backlinko، با این رویکرد توانسته است نرخ تبدیل سایت خود را از 0.54 درصد به 4.82 درصد افزایش دهد.
زمانی که به روزرسانی محتوای خود را آغاز کردید، گوگل نیز به آن توجه می کند زیرا نرخ تعامل با محتوای موجود افزایش پیدا می کند. اگر برای استفاده از این استراتژی آماده هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله اول: در گوگل به دنبال موضوعات و ایده های قدیمی باشید که می توانید آن را بهبود ببخشید. در سایت گوگل کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس تاریخ را به آن بیفزایید، به عنوان مثال “بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی در سال 2010”.
نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. اگر محتوای جالبی پیدا کردید که نیاز به بازنویسی دارد آن را یادداشت کنید. مثلاً در وب سایت Social Media Examiner وجود دارد که 6 سال پیش منتشر شده ولی در آن زمان محبوب بوده است. با وجود تمامی تغییراتی که در حوزه شبکه های اجتماعی و سئو ایجاد شده است می توانید محتوای موجود را از نو و با توجه به نیازهای امروزی بازنویسی کنید و آن را به روزرسانی نمایید.
مرحله دوم: به دنبال اطلاعاتی باشید که در حال حاضر به درد بخور است. بعد از اینکه محتوای قدیمی را پیدا کردید، مرحله بعدی انجام تحقیق بر روی اطلاعات آن و مطابقت با نیازهای امروزی است. این اطلاعات در ارتقا و به روزرسانی محتوا به شما کمک خواهد کرد.
به عنوان مثال در گذشته قرار گرفتن در 10 رتبه برتر گوگل کار سختی نبود، تنها کافی بود بر روی چند کلمه کلیدی مانور می دادیم. این دقیقاً تفاوت سئو در گذشته و الان است. تفاوتی که روز به روز در حال افزایش است.
اگر می خواهید مقاله ای دربارۀ “تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی” انجام دهید، بهتر است بدانید آخرین به روزرسانی الگوریتم گوگل در چه زمانی بوده است و به روز رسانی بعدی در چه تاریخی صورت می گیرد. نزدیک به 69% از سئوی مدرن دربارۀ نرخ تبدیل کاربر به مشتری است.
مثال 1: برای اینکه بتوانید آخرین اطلاعات را در مورد موضوع خود به دست آورید، از گوگل استفاده کنید. ابتدا کلمه کلیدی مد نظر خود را تایپ کنید و سال و ماه آن را در انتها به آن اضافه کنید. مثلا عبارت گوگل پاندا دسامبر 2014 را تایپ کنید.
در تصویر بالا، می توانید آخرین اطلاعات موجود در مورد پاندا و سایر الگوریتم ها را به دست آورید. فرقی نمی کند که چه در زمینه ای فعالیت دارید، همیشه می توانید مقاله ای قدیمی پیدا کنید و آن را بهبود ببخشید.
مثال 2: روش موثر دیگر برای به دست آوردن آخرین اطلاعات در مورد موضوعات حوزه تخصصی شما، استفاده از سایت آمازون است. باید بدانید نویسندگان در چند سال اخیر (یا حتی چند ماه اخیر) چه مطالبی در مورد موضوع شما منتشر کرده اند.
خوب فرض کنید می خواهید مقاله ای در مورد اتوماسیون بازاریابی بنویسید. مطمئناً دوست دارید محتوای شما مانند یک ویروس در همه جا منتشر شود، ترافیک زیادی وارد سایت کند و رتبه سایت شما را بهبود ببخشد.
برای اینکار به سایت آمازون بروید و موضوع خود را به همراه 2015 تایپ کنید (مثلا اتوماسیون بازاریابی 2015). موتور جستجوی آمازون هزاران کتاب در مورد موضوع انتخابی شما پیشنهاد می کند.
حالا بر روی کتاب مورد نظر کلیک کنید. هدف شما مطالعه فهرست کتاب و مقدمه آن است. اینکار نیاز به صرف هزینه ندارد.
در مرحله بعدی باید از محتوای موجود ایده بگیرید. اینکار نیز بسیار ساده است. کافیست نسخه پیش نمایش کتاب را انتخاب کنید.
این روش یکی از بهترین روش ها برای نوشتن محتوای عمیق برای به دست آوردن ترافیک است. در مورد طولانی بودن محتوای خود نگران نباشید. سایت serpIQ بیش از 20000 نتیجه جستجوی موتورهای جستجوگر را تجزیه و تحلیل کرده است. این یافته ها نشان می دهد صفحاتی که رتبه بندی خوبی در نتایج گوگل دارند بیشتر از 2000 کلمه محتوا دارند.
همانطور که می دانید وبلاگ نویسی یکی از بهترین روش ها برای به دست آوردن مشتریان آنلاین است. بر اساس مطالعات سایت HubSpot، وبلاگ نویسی تجاری فعال، 6.9 برابر بازدیدکننده بیشتری نسبت به سایر روش ها کسب می کند.
زمانی که به طور مداوم محتوای مفید در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر می کنید، افراد نیز آن را به اشتراک خواهند گذاشت و زمانی را برای مطالعه آن صرف خواهند کرد. این دقیقا همان تعاملی است که صاحبان سایت به دنبال آن هستند. گوگل نیز زمان بازدید از سایت را به دقت پیگیری می کند.
اگر به استراتژی محتوای خود پایبند باشید، پس از مدتی جایگاه خوبی در رتبه بندی گوگل برای کلمات کلیدی طولانی (دم دراز) پیدا خواهید کرد و این مورد اصلاً به لینک سازی وابسته نیست.
مرحله سوم: سرتیتر و عنوان مناسب انتخاب کنید. زمانی که در حال به روزرسانی و ارتقای محتوا هستید، عناوین جذاب بنویسید. اینکار شما را مطمئن می سازد که کاربران بر روی محتوای شما کلیک می کنند، مقدمه را می خوانند، در صفحه مورد نظر باقی می مانند و در نهایت عضو خبرنامه شما می شوند.
یکی از مهم ترین بخشی هایی که به هنگام نوشتن یک محتوا باید مد نظر قرار گیرد، عنوان یا همان تیتر است. یک تحقیق نشان می دهد که 80% افراد در ابتدا عنوان را می خوانند و 20% درصد از افراد در ابتدای کار کل مقاله را مطالعه می کنند (در گذشته مطلبی دربارۀ روش صحیح نوشتن یک پُست خوب وبلاگ منتشر کرده ایم).
سایت Upworthy نیز دریافته است که عناوین مناسب و جذاب، 16% ترافیک بیشتری تولید می کند. زمانی که می خواهید عناوین جذاب و مفید بنویسید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
- عنوان شما باید کمتر از 55 کاراکتر باشد.
- از اعداد نیز در عنوان خود استفاده کنید. اضافه کردن اعداد به عناوین می تواند 36% کلیک بیشتری تولید کند.
- کلمه کلیدی اصلی که می خواهید با آن رتبه ای داشته باشید را در عنوان پُست خود ذکر کنید.
- قبل از به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان، هدف و نیت آن را درک کنید.
برای مثال، عبارت “از کجا می توان کیندل فایر را به صورت آنلاین خریداری کرد؟”
تنها یک دلیل برای جستجوی این کلید واژه وجود دارد. افرادی که این عبارت را جستجو می کنند می خواهند یک محصول را به صورت آنلاین خریداری کنند، نه به صورت حضوری.
مثال دیگر، “عبارت کلیدی بررسی دوربین های ضد آب DSLR” است.
این کاربران نیز به دنبال تفاوت های موجود در دوربین های ضد آب DSLR هستند. این دسته از کاربران محصول را در همان لحظه خریداری نمی کنند زیرا انتخاب خود را هنوز قطعی نکرده اند.
- یک عنوان پرمفهوم بهتر از یک عنوان چشم گیر است. به عنوان مثال مقاله ای با عنوان “چگونگی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی” بازدیدکننده بیشتری را نسبت به مقاله ای با عنوان “چگونه از فروشگاه خود درآمد میلیونی داشته باشیم؟” دارد.
- برای انتخاب عنوان سعی کنید به صورت”معلوم و فاعلی” بنویسید، نه “مجهول و مفعولی”. به عنوان مثال عنوان”چگونه در عرض 30 روز ترافیک بیشتری به سمت سایت جذب کنیم؟ ” بهتر از عنوان “به دست آوردن ترافیک طبیعی از طریق محتوا در 30 روز” است.
نتیجه گیری
با استفاده از عناوین مناسب به همراه محتوای جذاب، می توانید ترافیک ثابتی از طریق موتورهای جستجو به دست آورید. تمرکز خود را بر روی بهینه سازی محتوا قرار دهید تا افراد آنها را بپسندند. مشکلی را از کاربران خود حل کنید و به ربات گوگل کمک کنید محتوای شما را به راحتی پیدا کند.
بدون استفاده از لینک ها ممکن است بهبود رتبه بندی گوگل کار آسانی نباشد به خصوص اگر برای لینک ها ارزش زیادی قائل باشید اما اینکار کاملا امکان پذیر است. اگر بتوانید چند مورد از استراتژی های بیان شده در این مقاله را به درستی به کار ببرید، افزایش قابل توجهی در ترافیک طبیعی خود مشاهده خواهید کرد به خصوص اگر کاربران را در فعالیت های سایت خود درگیر کنید. در این شرایط قادر خواهید بود بانس ریت خود را کاهش دهید و سرعت سایت خود را بیشتر کنید.
اگر این مطلب توانسته تا حدی به شما کمک کند، آن را با دوستان خود به اشتراک گذارید تا آنها نیز بتوانند از محتوای آن استفاده کنند. همچنین، اگر تصور می کنید که ما نکته ای را در این مقاله از قلم انداخته ایم خوشحال می شویم که آن را به ما گوشزد کنیم. ما با آغوشی باز از نظرات شما عزیزان استفاده می کنیم و در صورت امکان آنها را اعمال می کنیم.