تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

اگردرچندوقت گذشته عبارت بازاریابی محتوا یا تولید محتوا به گوش شمانخورده باشد،احتمالاًبرای این بوده که درمحل کارخودحضورنداشتید وبه تعطیلات رفته بودید.چراکه امروزه دیگرهرکسب وکارآنلاین (و آفلاینی)درباره بازاریابی محتوا صحبت میکند.امااستراتژی محتواچطور؟آیا تا بحالاین کلمه به گوشتان خورده است؟آیا هیچ ایده‌ای داریدکه استراتژی محتوا به چه معناست؟

دردنیای بازاریابی اینترنتی،عبارت بازارایابی محتوابه سرعت درحال تبدیل شدن به یکی ازعبارات پرمصرف است.البته هیچ شکی هم نیست که بازاریابی محتواامری بسیارمهم وضروری برای هرکسب وکار اینترنتی است وتمامی اقداماتی که یک کسب وکارآنلاین دراین راستاانجام میدهدتاثیرگذارخواهدبود.اماعبارت استراتژی محتوانیزبه اندازۀ بازاریابی محتوامهم است،بااینحال کمترکسی به آن اشاره میکند.

اکنون ممکن است این سوال برای شماپیش بیایدکه مگراستراتژی محتواهمان بازاریابی محتوانیست؟جواب سریع به سوال شمااین است:خیر!استراتژی محتوایک عبارت بسیارفراگیراست وموارد بسیارزیادی راشامل میشود.درحالیکه بازاریابی محتواتنها برروی یک قسمت ازاستراتژی محتواتاکیددارد.

درک تفاوت بازاریابی محتواواستراتژی محتواوهم چنین چگونگی کارکرداین دو درکناریکدیگر،ازبنیادی ترین نیازهابرای موفقیت تجارت آنلاین شماست.پس دراین مقاله میخواهیم تفاوتهای میان این دوعبارت را جستجوکنیم ودرعین حال رابطه میان آنهاراتوضیح دهیم.

استراتژی محتواچیست؟

بایک جستجوی ساده در وب سایت ویکیپدیابه تعریفی ساده ازاستراتژی محتوا میرسیم:«برنامه ریزی،توسعه ومدیریت محتواچه بصورت نوشتاروچه دررسانه‌های دیگر»بعبارت دیگرمیتوان گفت که استفادۀ درست ازمحتوا درقسمتهاوابعادمختلف یک تجارت رااستراتژی محتوا میگویند.

استراتژی محتوااشاره به فرآیندتولید،ذخیره وتوزیع محتواطبق برنامه‌ای سازمان‌یافته،حول محوری مشخص وبرای مخاطبانی ازقبل تعیین شده است.موفقیت این فرآیندبایددرتمام چرخۀ عمر محتوا، بر اساس شاخص‌های شفافِ عددی اندازه‌گیری شود.استراتژی محتواشمابایدهویّت محتوا ازلحاظ ساختار وسبک رامشخص نماید وچارچوبهای محتوارابرای کلیۀ دپارتمانهای شرکت تعیین نمایید.

برای اینکه مفهوم استراتژی محتوارابدرستی درک کنیم،بیاییدفرض کنیم که میخواهیم یک خانه بسازیم.برای ساخت خانه،ابتدابه طرح ونقشه نیازداریم.نقشه‌‌های ساختمانی،طرحهایی پرجزئیات هستندکه تمام ابعاد وزوایای ساخت یک خانه راپیش ازآنکه پی ریزی وعملیات ساخت وسازآغازشود،به مانشان میدهند.این طرحهاونقشه‌ها،اندازه‌های دقیق،مکان لوله‌کشی‌ها وسیم‌کشی‌ها،حتی محل دقیق نورگیری اتاقها،دروپنچره‌ها رابه مانشان میدهند.

میتوان گفت،استراتژی محتوادرحقیقت معادل همین طرحها ونقشه‌هادرزمینه تولید محتوای یک تجارت است ونشان میدهدکه چگونه بایدازمحتوا برای رسیدن به اهداف تجاری استفاده نمود.

استراتژی محتوا چه مواردی راشامل میشود؟

یک استراتژی محتوایِ خوب ودقیق به تمام سوالات مرتبط بااستفاده ازمحتواپاسخ میدهد.سوالاتی ازقبیل:

  • چرامحتوای فعلی بایدمنتشرشود؟
  • باانتشاراین محتوا به کدام سمت میرویم؟
  • این محتواچه زمانی بایدبه مخاطبان نشان داده شود؟
  • مشتریان ماچه کسانی هستند؟
  • ازاین محتوا انتظار چه واکنش هایی را داریم؟
  • پس از انتشار این محتوا، چه کاری بایدانجام دهیم؟

هنگامیکه شماپاسخ برخی ازاین سوالات راپیداکردید،زمان آن است که برای سوالات مهمتری نیزپاسخ بیابید:

  • مخاطبین شمابه چه نوع محتوایی نیازدارندیاچه نوع محتوایی راازشما انتظاردارند؟
  • چه کسی محتوای شما راایجاد ومنتشرمیکند؟
  • هرچندوقت یکبارمحتوای جدیدتولید میشود؟
  • بازخورد کاربران نسبت به محتوای شماچیست؟

پرسشهایی که دراین مقاله فهرست شده اند،مواردمهمی هستند که درهنگام تدوین استراتژی محتوابایددرنظرگرفته شوند.این روند نیازمند وقت گذاشتن،تحقیق،تفکروبرنامه‌ریزی دقیق است.باایجادیک استراتژی محتوای دقیق وعالی،خواهیددانست که چگونه بایدازمحتوابرای رسیدن به اهداف تجاری خوداستفاده نمایید.

همچنین بسیارمهم است که استراتژی محتوای خود رادربازه‌های زمانی مشخص بروزکنید.درست است که تغییرندادن استراتژی محتوادروقت شماصرفه‌جویی میکند،امااینکار درطولانی مدت تجارت شمارا به خطرمی اندازد.چراکه نیازها وخواسته‌های مخاطبان شمامرتباًدرحال تغییراست.بنابراین پیشنهاد میکنیم هرسال استراتژی محتوای خود راتغییردهید ودرصورت نیازحتی محتواهای خودرانیزبروزکنید.

بازاریابی محتواچیست؟

درطرف دیگرمعادله،بازاریابی محتوا قراردارد.بازاریابی محتوادرواقع راهکاری برای جذب مشتری وفروش محصولات ازطریق ایجاد محتوای ارزشمند،مفهوم ومرتبط میباشد.میتوان گفت که بازاریابی محتوادراصل ترکیبی ازتکنیکهای فروش محصول وبازاریابی سنتی است.

بازاریابی محتوابایدبگونه‌ای باشد که کاربران متوجه این نکته نباشندکه شما درتلاش هستیدمحصولات خود رابه آنها بفروشیدوتصورکنندکه تنها برای بالابردن سطح اطلاعات وآگاهی آنان این محتوارادراختیار آنها قرارداده‌اید.دربازاریابی محتوا،شما مخاطبانی که میخواهید محتوایتان رابرایشان منتشرکنید رامشخص میکنیدوباانتشارمحتوای مناسب(محتوایی که فکر میکنید برروی رفتارآنها تاثیرمیگذارد)،آنهارابه سمت کسب وکارخود جذب می‎کنید.

بازاریابی محتوا معمولاًبه شکل نوشتاردر وبلاگ،اخبارتحلیلی،مقالات آموزشی،بازاریابی شبکه‌های اجتماعی،ویدیو،اینفوگرافیک،مطالعۀ موردی،روابط عمومی،ملاقات حضوری بامشتریان،سئوو …پیاده میشود. بازاریابی محتوابایدبگونه‌ای باشد که باعث حفظ مشتریان فعلی وبدست آوردن مشتریان جدیدشود.

تفاوت استراتژی محتوا وبازاریابی محتوا چیست؟

حال به سوال اساسی میرسیم،تفاوت بین بازاریابی واستراتژی محتواچیست؟بازاریابی محتوا درواقع ضمیمه ای براستراتژی محتوای کلی شماست وتنهابروی خلق،اندازه‌گیری وانتشارمطالب جذاب و مفیدبرای کاربران تمرکزدارد.درواقع بازاریابی محتوادقیقاً«دلایل وچراهای»خرید/مشارکت مشتریان شما راهدف میگیرد.

امابازاریابی محتواتنها زمانی میتواندبه بالاترین حدتاثیرگذاری خودبرسد که  شمایک استراتژی محتوای قدرتمندبرای آن پایه‌گذاری کنید.بعبارت دیگر،استراتژی محتوابا«چگونگی»استفاده ازمحتواارتباط داردو به شمامیگویدکه «کجا»از«چه چیز»استفاده نمایید.

بیایید به مثال طراحی نقشۀ ساختمانی برگردیم.مطمئناً شما میدانیدکه بدون پی ریزی وایجاد فونداسیون،نمیتوان برای یک ساختمان سقف یادیوارساخت.این قانون دربازاریابی محتوا نیزصدق میکند. بازاریابی محتوا زمانی نتیجه میدهدکه استراتژی محتوای مناسبی برای آن پایه‌ریزی شده باشد.این پایه واساس کمک میکندتابرندسازی،پیام‌رسانی وتقریباً تمام زوایای بازاریابی محتوا راباتوجه به اهداف شرکت خودتنظیم نمایید.

تفاوت بازاریابی محتواباتبلیغات درچیست؟

بازاریابی محتوانسبت به تبلیغات دوتفاوت عمده دارد.اولین تفاوت این است که دربازاریابی محتوا،محتوا دررسانه‌های تحت مالکیت شمامنتشرمیشودکه همان وبلاگ،شبکه های اجتماعی شماو…هستند.اما اگراین محتوا دررسانه‌های خریداری شده منتشرگردد،به آن تبلیغات گفته میشود.

تفاوت دوم این است که بازاریابی محتوایک راهکار برای بازاریابی داخلی واستراتژی جذب‌کننده است ونه بازاریابی خارجی واستراتژی تهاجمی!بازاریابی محتواهیچ مزاحمتی برای خواننده ایجاد نمیکند.بلکه برای اومفیدهم هست وپاسخ سوالات اورامیدهد.پس بابازاریابی محتوا،نه تنهاشما مخل آسایش کاربران نمیشوید،که مشتریان واقعی خودراهم پیداخواهیدکرد.

هزینه بازاریابی محتوا درمقایسه باهزینه تبلیغات

بازاریابی محتوا درمقایسه باتبلیغات بسیارزمانبروپرهزینه است.بااینحال درطولانی مدت بازدهی بهتری دارد.

زمانی بودکه تبلیغات میتوانستند،هرچند برای کوتاه مدت،کفه ترازوی رقابت رابه نفع یک شرکت پایین آورند.اماامروزه که انسان تحت هجوم تبلیغات گسترده ازرسانه‌های مختلف است،موفقیت یک تجارت در گروبازاریابی محتوا قراردارد.امروزه دیگرتبلیغات فقط برای جذب کوتاه‌مدت مشتریان وگاهی صرفاًجهت همپایی بارقبا کاربرد دارند.چرا؟موضوع راازنگاه مخاطبان ببینید.آنهادوست ندارندتبلیغات بی‌ربط به آنها نمایش داده شود ودیگرچندان بازخورد مثبتی نسبت به این تبلیغات مزاحم ندارند.این یعنی هزینه تبلیغات موفق نیزنسبت به گذشته افزایش یافته است.پس دربلندمدت،هزینه‌های بازاریابی محتوابه مراتب کمترازهزینه‌های تبلیغات خواهدبود.

بااین حساب بایدحرف اول خود راکمی عوض کنیم:بازاریابی محتوا درمقایسه باتبلیغات بسیارزمانبراست. اما بازدهی بهتری هم دارد.

اجازه ندهید تنبلی مانع پیشرفت شما شود!

متاسفانه،به علت آنکه ایجاداستراتژی محتوا،امری زمانبرو دشواراست،افرادبسیاری آن رانادیده میگیرند ومستقیماًبه سراغ بازاریابی محتوامیروند.شکی هم نیست که بازاریابی محتوا به این شیوه میتواند موفقیتهایی پراکنده رابرای شمابه ارمغان آورد.امابااین رویکردنمیتوانیدازنهایت پتانسیل های کسب وکارخودبهره ببرید.کاربروی بازاریابی محتوابدون استراتژی محتوامثل آن است که شمابدون هیچ هدفی در هرسو حرکت کنید.درنهایت هم به هیچ‌جاراه نخواهیدبرد.

من شک ندارم که افزودن یک مطلب دروبلاگ میتواندبرای هرکسی وسوسه‌برانگیزباشد.چون این حس رابه مامیدهدکه مفیدهستیم.هرچه نباشدمایک محتوای جدید رابرروی اینترنت اضافه کرده‌ایم؛اما خواهشاً فقط بخاطراینکه محتواتولیدکرده باشید،محتواتولید نکنید.همیشه محتوایی تولیدکنیدکه هدف دارد.محتوایی که براساس اهداف شرکت شماشکل گرفته وتمام زوایای آن محاسبه شده است.و همان طورکه گفتیم این امرمیتواندباایجاداستراتژی محتوای خوب محقق شود.باایجاد استراتژی محتوا شمامیتوانید کسب وکارخود رابه بالاترین حدممکن ازسودبرسانید.

نتیجه گیری

همان طورکه گفتیم،یک استراتژی محتوای محکم ویکپارچه(به همراه بازاریابی محتوای ارزشمند)میتوانددرگسترش تجارت شما نقشی تعیین‌کننده داشته باشد؛پس بهتراست مطمئن شوید که استراتژی محتوای شماپیش ازاجرای بازاریابی محتوا،به خوبی پایه گذاری شده باشد.

ازهمین امروزشروع به برنامه ریزی وتدوین استراتژی محتوابرای خودکنید.نتیجه داشتن محتواهای هدفمند ونتایج قابل اندازه‌گیری خواهدبود.من شک ندارم که شمابامشاهده نتایج بازاریابی محتوای خود،با پشتوانه استراتژی محتوا،شگفت زده خواهیدشد.

درباره‌ی zarei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *