1.افزایش لید
محتوای بهینهشده سایت نهتنها باعث بهبود سئو میشود؛ بلکه تعداد لیدهای شما را هم افزایش میدهد. مطالعهای نشان داده است که برندهایی که از انواع محتوای بهینهشده وبلاگ استفاده میکنند، ۶۷٪ لید بیشتری نسبت به سایر برندها جذب میکنند. افزودن انواع محتوا مانند فایل پی دی اف، ویدیو، اینفوگرافیک و … باعث میشود روند افزایش لید شما حتی بیشتر هم بشود.
2.بهبود سئو
بهبود سئوی سایت شاید واضحترین مزیت از مزایای بازاریابی محتوایی باشد که به ذهن میآید. سئوی سایت علاوه بر مسائل فنی آن ، بیش از هرچیز به کیفیت محتوای آن وبسایت وابسته است. در حال حاضر، افراد برای پیدا کردن راه حل مشکلاتشان، کلمات کلیدی مربوط به آن مشکل را گوگل میکنند و با انبوهی از محتوا مواجه میشوند. در این میان، محتوایی برنده است که بهتر از سایر محتواها بتواند مشکل آنها را حل کند. پس هرچه بیشتر بر استراتژی محتوایی سایت تمرکز کنید، افراد بیشتری به سایت شما سر میزنند و مدت بیشتری در سایت میمانند. بدین ترتیب سئوی سایت شما به تدریج بهبود چشمگیری خواهد یافت.
یک آمار جالب در این مورد مربوط به سایت هاب اسپات است. به گزارش این سایت در سال ۲۰۱۸، تعداد بازدیدهای سایتی که از سرچ ارگانیک به دست آمده، با استفاده از محتواهای بهینهشده ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.
3.افزایش مکالمه با مخاطب
داشتن مکالمه وارتباط مستقیم بامخاطب یکی ازمهمترین مزایای بازاریابی محتوایی است. باانتشار محتوای باکیفیت در وب سایت وشبکههای اجتماعی،این امکان رابه مخاطب خواهید دادکه سوالهای خود رابا گذاشتن کامنت ازشما بپرسد.با این کار،مکالمهای شروع خواهد شدکه درآن شما مستقیم به حل مشکلات مخاطبان میپردازید.این کارحس اعتماد و اطمینان رابه مخاطبان و مشتریان شما القا میکند.سایر مخاطبان خواهند دیدکه شما به نظراتشان اهمیت میدهیدو آنها نیز مشکلاتشان رابا شما در میان میگذارند.
4.افزایش سرعت تصمیمگیری مشتری برای خرید
بسیاری از خریدها بایک سرچ ساده درگوگل آغاز میشود.اگر مسیر محتوای سایت رابه درستی بچینید،میتوانید نقشه سفری طراحی کنیدکه مشتری درآن ازمحتوای وبلاگ به خرید کردن از وب سایت شما برسد.به عنوان مثال،مشتری برای حل مشکلی به وبلاگ شما میرسد،به سایر پستهای مرتبط با مشکلش سرمیزند و سرانجام به فروشگاه شما میرسد.در اینجا مشتری به شما اعتماد کرده واحتمال این که ازشما خرید کند بیشتر است.
5. افزایش آگاهی از برند
باداشتن محتواهای مناسب،به تدریج یک «ردپای دیجیتال» ازخود دردنیای مجازی ایجاد میکنید. به این ترتیب کمکم مردم و رقیبان نام شما را درحوزه فعالیتتان میشناسند.برای اینکه بیشترین آگاهی را درباره برندخود ایجاد کنید،سعی کنید محتواهایی تولید کنید که امضای برند شمارا داشته باشند.این امضا میتواند در سبک طراحی گرافیکی،نوع محتوا و همچنین لحن شما دربیان محتوا نمایان باشد.
6.بهصرفه بودن
یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوایی این است که با وجود وقتی که برای آن صرف میشود، همچنان نسبت به روشهای بازاریابی برونگرا بسیار بهصرفهتر است. به گزارش انستیتو بازاریابی محتوایی، در سال ۲۰۱ق۵، ۲۰۰ میلیون از مردم جهان روی گوشیهای تلفن همراه خود اپلیکیشنهای ضد تبلیغ نصب کرده بودند. همچنین طبق آمار همین موسسه، بازاریابی محتوایی نسبت به بازاریابی برونگرا ۶۲٪ هزینه کمتری دارد. مردم به دنبال محتوای باکیفیت هستند و از تبلیغات اجباری که دریافت میکنند، فراریاند.
چالشهای بازاریابی محتوایی
1. تعیین پرسونا و تمرکز بر مخاطبان بالقوه
مشکل بسیاری از کسب و کارهای کوچک در شروع بازاریابی محتوایی، تعیین پرسونا، انتخاب گروه مخاطبان و تمرکز کردن بر آنها است. برای این که بتوانید افراد را به مرحله خرید کردن برسانید، باید بتوانید محتوای صحیح را در زمان مناسب در اختیار آنها بگذارید.
2. داشتن زمان کافی
مزایای بازاریابی محتوایی،مزایای بلند مدتی هستند وآثار آنها تا مدتها برای کسب و کارشما باقی میماند.به همین نسبت،برای تولید محتوا ودیدن نتیجه انتشارآن نیاز به زمان خواهید داشت.اگر نیاز داریدکه برنامه بازاریابی در زمان کوتاهی به نتیجه برسد،بسیاری ازاستراتژیهای بازاریابی محتوایی به کارشما نخواهد آمد.
3. تعیین هدف
بسیاری ازافراد استراتژی بازاریابی محتوایی رابرای کسب وکار خود انتخاب میکنند،بدون این که هدف مشخصی ازاین کار داشته باشند.اولین گام برای وارد شدن به دنیای بازاریابی محتوایی،تعیین هدف است.اگر هدفی نداشته باشید،تمام مزایای بازاریابی محتوایی برای کارشما بیمعنی خواهند شد.هدف،مواردی ازجمله نوع محتوا، کانال انتشار و توزیع وحجم آن رامشخص میکند.
4. تقویم محتوایی
داشتن تقویم محتوایی یکی ازحیاتیترین چالشهای بازاریابی محتوایی است.این تقویم باید شامل اطلاعاتی ازجمله نوع محتوا،تاریخ و زمان انتشار و بستر انتشار محتوا باشد.
5. نوع محتوا
اگرمخاطب خود را به درستی نشناسید،نمیتوانید انواع محتوای مورد نیاز اورا تولید کنید.برای مثال شما دست به تولید محتوای ویدیویی میزنید،در صورتی که مخاطبان شما اغلب کارمند هستند و مشاهده ویدیو درمحل کار برای آنها مشکل است.
6. سنجههای بازاریابی (KPI)
هدفگذاری برای داشتن برنامه بازاریابی موفق و بهرهمند شدن از مزایای بازاریابی محتوایی کافی نیست. در پایان دورههای مشخصی از برنامه بازاریابی، باید عملکرد خود را بسنجید تا ببینید چقدر موفق بوده یا شکست خوردهاید.
مزایای بازاریابی محتوایی در بلند مدت بر رشد کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار هستند. با این حال، نباید بدون در نظر گرفتن چالشهای بازاریابی محتوایی و برنامهریزی کافی برای این چالشها، قدم به دنیای بازاریابی محتوایی بگذارید.