چند نکته اساسی درمورد انتخاب کلمات کلیدی مناسب

رعایت نکات انتخاب کلمه کلیدی ازمواردی است که نبایدنادیده گرفته شود.زیرااین موردیکی ازنکات بسیارمهم در سئو و بهینه سازی محتوامحسوب میشود.کلمه کلیدی ،واژه کانونی ویاهمان keywording میتواندتاثیربسیاری درسرنوشت وجایگاه محتوای شماداشته باشد.مهم ترین قدم قبل ازشروع فرآیند سئو(SEO) ،انتخاب کلمات کلیدی مناسب میباشد.اگر کلمات کلیدی بدرستی انتخاب نشوند،پروژه سئو (SEO) شمابا شکست روبرو میشود،ویابدون نتیجه وبازدهی خواهدبود.بایدبدرستی تشخیص دهیم که چه کلمات کلیدی مناسب است وازکجابایدشروع کنیم وبه کجابرسیم.کلمات کلیدی مرتبط،به زبان ساده Keyword Niche نامیده میشود.کلالغت niche دردنیای حرفه ای سئو (SEO) به معنی نزدیکی وارتباط یاهدفگذاری است.کل فرآیندانتخاب کلمات کلیدی مناسب،(Keyword Research) نامیده میشود. انتخاب کلمات کلیدی،فرآیند یکباره نیست.همواره تازمان حیات وب سایت وتجارت شما،جریان بایدداشته باشد.بدلیل اهمیت بالای انتخاب صحیح این کلمات،دراین مقاله به بررسی مهمترین نکات انتخاب کلمه کلیدی میپردازیم.پس درادامه این مقاله همراه ماباشید…

1.بکاربردن از کلمات کلیدی طولانی

یکی ازمهمترین انواع ونکات انتخاب کلمه کلیدی مربوط به کلمه کلیدی های بلندویابه اصطلاح (longtail keyword) است.این کلمات کلیدی ازبیش ازسه کلمه تشکیل میشود.ویکی ازمحبوبترین وپرکاربردترین شیوه های نگارش کلمه کلیدی است.این ترفندیکی ازموثرترین روشهابرای وب سایت های تازه کاراست، کلمات کلیدی که بیش ترین رقابت رادارندراانتخاب کرده وازآن ها کلمات کلیدی طولانیتری بسازید،این روش اولین گامی است است که ترافیک اندکی رابه وب سایت شماهدایت مینمایدوپیش زمینه ی موفقیت در کلمات کلیدی جذابتر ورقابتیترمیباشد.بعنوان مثال:اگر کلمه ی کلیدی مدنظرشما“لپ تاپ” میباشدمیتوانیددراین مرحله از کلمه کلیدی طولانیتری مانند“خرید لپ تاپ درتهران”ویا“قیمت لپ تاپ سونی”و“مشاوره خرید لپ تاپ” و …استفاده نمایید.توجه داشته باشیدکه کلمات کلیدی طولانی بسیار موثرهستند.

2.بکاربردن از کلمات کلیدی متناسب باموضوع محتوا

یکی ازرایجترین اشتباهاتی که میتوانددرزمان انتخاب کلمه کلیدی رخ دهد،استفاده ازکلمات غیرمرتبط ونامربوط به محتوای اصلی است.این کارباعث نمایش محتوای شمادرنتایجی میشودکه هیچ ارتباطی با موضوع محتوای اصلی شماندارد.بعبارتی صفحه شمادرجای اشتباهی قرارخواهدگرفت ودرنتیجه جستجوگران یک موضوع خاص ممکن است نیازوعلاقه ای به محتوای شمانداشته باشند.پس عملابه این صورت بازدید وتاثیرگذاری چندانی نخواهیدداشت.واین موضوع هم ازلحاظ اعتمادسازی درمخاطب وهم ازلحاظ رتبه بندی و سئو وب سایت (SEO)آسیب زننده خواهدبود.

3.برای بکاربردن کلمات کلیدی مناسب جستجو کنیم

درست است که کلمه کلیدی بخش کوچکی ازمحتوا ومتن اصلی آن محسوب میشود.اماارزش وجایگاه آن رانبایدناچیزدانست.این کلمه رامیتوان محوراصلی موضوع مطالب شناخت.بااین که که همه چیزدر انتخاب کلمه کلیدی خلاصه نمیشوند،امابدون شک بایدبرای انتخاب آن زمان صرف کرد.شمابرای پیداکردن کلمات پر طرفداروجستجوشونده میتوانیدبراحتی ازآمارموجود درگوگل ترندزکمک بگیرید.این وب سایت آمارنسبتاکامل ودقیقی ازروند ومیزان سرچ کلمات ارائه میدهند.وشمامیتوانیدبامقایسه چندکلمه مترادف ومشابه وبررسی میزان جستجوی هرکدام بهترین کلمات برای واژه کانونی انتخاب واستفاده نمایید.

4.توجه به شیوه کار وب سایت های برتر و حرفه ای

بی شک همیشه یکی ازراههای پیشرفت درهر زمینه ای رامیتوان دقت به افراد وکسب وکارهای موفق وپیداکردن رازموفقیت آن هادانست.این موضوع برای یادگیری اصول بسیاری در زمینه سئو وب سایت (SEO) و بهینه سازی وب سایت وتولیدمحتواصادق است.برای یادگیری نکات وترفند های بیش ترشماهمیشه میتوانیدبه وب سایت های موفق ورده بالای ایرانی ویاحتی خارجی سری بزنید.مطمئن باشیدکه ازاین بازدیدهامی توان نکات بسیارزیادی دررابطه بانوشتن عنوان،نگارش تیترها،طراحی و …یادگرفت.شمامیتوانیدباخواندن وبررسی هوشمندانه محتوای این وب سایت هابه کلمه کلیدی آنهاپی ببرید.واز بسیاری ازنکات وب سایت های رقبای خوددرجهت پیشرفت کارتان استفاده نمایید

5.بکاربردن کلمات کلیدی متداول و عمومی

یکی ازنکات انتخاب کلمه کلیدی که بایدحتما به آن دقت کرد،انتخاب کلمات رایج ومتداول است.شمابایدکلمه وواژگانی که شانس واحتمال بیش تری برای جستجوشدن رادارندپیدا واستفاده نمایید.درصورت انتخاب کلمات بسیارخاص،تخصصی ویادشوارشانس نمایش محتوای شماکم ترخواهدشد.گاهی برای افرادسوءتفاهم پیش می آیدکه انتخاب کلمات خاص ومنحصربفرد در سئو وب سایت (SEO) وبهینه سازی وب سایت تاثیرگذاراست.امااین تفکر قطعادرست نیست واین موردحتی میتواندگاهی موجب ناکارآمدی وهدررفتن محتوای شماشود.

6.کلمات کلیدی کاربر پسند.

خودتان راجای مخاطب قراردهید.فکرکنیدکه به خدماتی نیازداریدکه دررابطه به کسب وکارشمااست.کسانیکه هنوز وب سایت طراحی نکرده اند وقصددارنداین مراحل راتازه شروع کنندبه این نکته توجه نمایند. بطورمثال درزمینه فروش املاک کاربران شماهیچگاه کلمه ی وب سایت آنلاین فروش املاک، وب سایت آنلاین فروش آپارتمان راجستجو نمیکنند.ممکن است شمافکرکنیدکه این کلمات،کلمات مناسبی هستند وروی این کلمات خودتان را سئو (SEO) نماییدودرآخرمی بینیدکه نتیجه مطلوبی نگرفتید.کلمه ای که مردم جستجو میکنندخریدخانه درجردن،اجاره ی ارزان خانه وکلمات این چنینی است.پس کلمه ی کلیدی کلمه ای است که کاربران جستجو مینمایند.شمابایدبعنوان مخاطب جستجو نمایید و کلمات کلیدی رابه اینصورت پیدانمایید.میتوانید باپرس وجو ازهم کاران،آشنایان واطرافیان خود کلمات کلیدی پیدا نمایید.ازآنها سوال کنیداگردرزمینه کسب وکارشمااحساس نیازکنندچه کلماتی راجستجو میکنند.

7.از استفاده مارکدهای معرف در کلمات کلیدی خود داری نمایید.

بسیار میبینیم که برندهای معروف درکلمات کلیدی یک وب سایت،قرارمیگیرد.مثلا:دکترحسینی،ازپیشکسوتان فعال درحوزه تغذیه وسلامت است.وب سایت هایی که درحوزه تغذیه وسلامت هستندنبایداز برنددکتر حسینی استفاده نمایند.شخصی که نام این دکترراجستجوکند،بدنبال خودش میباشد.نه دنبال تغذیه وسلامت اگرهم بدنبال تغذیه وسلامت است،می خواهدازکانال ایشان،مطالبی رادنبال کند.پس حتی اگرشماباکلمه کلیدی برندشخص ویاشرکت دیگری،بالاباشید،کاربرپس ازورود به وب سایت شما،متوجه میشود،شما آن وب سایت نیستیدکه دنبالش بوده است.لذا وب سایت شماخیلی زودبسته می شودوکل تلاش شمابرای سئو (SEO) این نوع کلمات کلیدی سوخت میشود.حتی اینطور کلمات کلیدی که حاوی برنددیگران هستند،دشواری خودرادارد.شمابرای سئو (SEO) موفق کلمه کلیدی که حاوی برنددیگری است،بایددرباره آن برندمطالب وگفته هایی داشته باشیدتا وب سایت شما،بتواندبه صدرنتایج گوگل باجستجوی آن برند،راه یابد.که همین کارحاشیه های بسیارزیادی دارد.گوگل نیزبه خوبی میتواند وب سایت اصلی راتشخیص دهد.شمابااینکار،تبلیغ دیگری رامیکنید،بجای اینکار ها،بهتر است که اعتمادبه نفس خودرابالا ببرید،وبه برندفکرکنید،وتلاش کنیدکه شمابرترازآن برندمعروفی که مدنظرشمااست، شوید.

8.کلمات کلیدی مناسب را انتخاب نمایید.

افراد حرفه ای خودشان رادرگیرمواردبی ارزش نمیکنندبجای این که200 کلمه انتخاب کنید 30 کلمه باارزش وهدفمندانتخاب نمایید.افرادمتخصص براحتی هرکلمه ای راانتخاب نخواهندکرد.حتی انتخاب یک کلمه تنهانیزاشتباه است.این که سعی کنیدتنهادریک کلمه کلیدی به حالت ایده آل برسیدزیرامیزان ورودی وب سایت وابسته به کلمات کلیدی مناسبی است که برای صفحات مختلف وب سایت انتخاب میکنید.
پیشنهادمیکنیم که چندکلمه کلیدی مناسب انتخاب نماییداینکارخیلی بهترازانتخابهای زیاد وضعیف است.اگرتمرکزخودتان راروی تمام کلمات قراردهید وبخواهید درتمام آنها بهینه سازی وب سایت انجام دهید قطعابازدهی شمابین تمام این کلمات تقسیم می شود. کلمات کلیدی ارزشمند رابیابیدوتمرکزخودرادقیقاروی این کلمات قراردهیدو وب سایت خودرادراین کلمات بهینه سازی کنید.بعد هامیتوانیدکلمات دیگری پیداکنید ودرآن کلمات هم وب سایت خودرابهبوددهید وبه صفحات اول گوگل، وب سایت خود رامنتقل نمایید.

اقداماتی که بعد ازانتخاب کردن کلمات کلیدی بهتر است انجام دهیم.

قدم اول:اطلاعات کافی درمورد وب سایت مدنظر خود کسب کنیم.

اگر وب سایت برای خودتان است،قطعااطلاعات کافی رادارید وازجزئیات حوزه کاری وموضوع وب سایت خودخبردارید.مثلااگر وب سایت شمادرباره نمای ساختمان است،به خوبی اطلع دارید،که کلماتی مثل نمای چوب،نمای شیشه و …درحوزه فعالیت شماهستند.اگر وب سایت موزیک دارید،باید اطلاعات کافی وحرفه ای درکلماتی مانند:دانلودآهنگ جدید،دانلودآهنگ جدیدبالینک مستقیم و …ازکیوردهای مرتبط با شماهستند.اگر وب سایت دیگری راسئو (SEO) میکنید،بایدازصاحب آن وب سایت بخواهیدکه هرچه اطلاعات دارد،درباره حوزه کاری خودش،به شماپیشنهادکیورددهد.

قدم دوم:از پیشنهادات گوگل که قدم اول توضیح دادیم کمک بگیرید.

وقتیکه درسرچ باکس گوگل کلمه ای رابنویسید وسپس یکبار فاصله رابزنید،گوگل،به شماپیشنهادهایی میدهدکه این پیشنهادهاالبته دیربه دیربروزمیشوند.اما همیشه گزینه های متناسب ومربوط ودارای ترافیک مناسب نسبی هستند.وقتی هم کلمه کلیدی راواردمیکنید،اگر نشانگررابه پشت کلمه ببریدوسپس فاصله رابزنید،گوگل کلمات کلیدی پیشنهادمیدهد،که قبل ازکلمه کلیدی شما،کلمه جدیدی وجود دارد.مانند:اگرجستجو نمایید،که سئو (SEO)، وقبل ازاین کلمه یکبار فاصله رابزنید،گوگل به شماکلمات دیگری که به سئو(SEO)ختم میشودراپیشنهادمیکند.مانند:خدمات سئو (SEO) .بااستفاده ازاینکار،بخش زیادی از کلمات کلیدی رامیتوانیدانتخاب نمایید.

قدم سوم:استفاده از گوگل کیورد بلنر (Google Keyword Planner)

بااستفاده ازاطلاعاتی که دردومرحله قبل کسب کرده اید،از گوگل کیورد بلنر (Google Keyword Planner) مطابق باآموزش گوگل کیورد بلنر (Google Keyword Planner) استفاده نماییدتاترافیک کلمات کلیدی را بدست آوریدوسایر کلمات کلیدی که گوگل دربخش کلمات مرتبط  نیزبه لیست کیوردهای خوداضافه نمایید.دراین مرحله کلمات کلیدی که میزان جستجوی آنهازیر 10تااست،باخط تیره نمایش داده شده است، راکلاحذف کنید ودرآخربه ترتیب میزان جستجو لیست کنید.

قدم چهارم: جمع بندی نهایی

کلمات کلیدی کلی راحذف نمایید.مانند:دانلود،پنجره،وب سایت،آموزش،دکور،اخبار و … باشد.این کلمات همانگونه گفته شد،نباید سئو (SEO) شوند وبایداستفاده نکنید. کلمات کلیدی کم ترافیکتروطولانیترو کم رقابتتر رادراولویت قراردهیدو کلمات کلیدی کوتاه تر وپرترافیکتر ورقابتیتر کمتر توجه داشته باشید.ابتداشما اطلاعات دقیق از کلمات کلیدی مرتبط باموضوع وب سایت دارید واز کلمات کلیدی ساده ترشروع میکنید وبه کلمات دشوارتر،درفرآیند سئو (SEO) میرسید.

گروه وب سایت 30، با همکاری و بکار گیری کادر متخصص و مجرب و حرفه ای سعی دارد مجموعه ی آموزشی کاملا تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ را توسعه دهد، در حال حاضر این گروه آموزشی، با جمع آوری و ارائه مقالات آموزشی بسیاری در صنعت دیجیتال مارکتینگ، جزو مرجع های برتر در این زمینه قرار گرفته است و روزانه کاربران زیادی از مقالات آموزشی این مجموعه استفاده می کنند، سرفصل موضوع هایی که گروه وب سایت 30 در مورد آنها تولید محتوا میکند به این شرح است: آموزش دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتالی، اینترنتی و تجارت الکترونیک، آموزش امنیت، آموزش طراحی وب سایت، آموزش سئو وب سایت، غول موتور های جستجوگر یعنی گوگل، برنامه نویسی و طراحی نرم افزار و اپلیکیشن، عکاسی و طراحی گرافیک، کسب درآمد و راه اندازی کسب و کار اینترنتی، پوسته و قالب وب سایت، تولید محتوا، شبکه های اجتماعی، هاست و دامنه و اس اس ال، سرور اختصاصی و مجازی، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و رباتیک و بسیاری موضوع های دیگر که میتوانید آنها را در فهرست وب سایت مشاهده نمایید.

درباره‌ی zarei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *